Jejak Bonda

Zoo hari minggu…

Saya sangatlah tak suka pada kucing.Dulu suka je..tapi sejak peristiwa sepupu sy campak anak kucing baru lepas beranak dekat sy sejak tu lah sy fobia sampai sekarang..!! Sy menjerit masa tu sehabis kuat dan campak anak kucing tu ..sy sangat geli .. mengigil2 sampai menangis !!..Mmg tak boleh tahan takutnya dan sy terus lupalah adab sopan jika.ada kucing…!! Tahap takut tu terbawa2 sampai sekarang.. Kalau makan di gerai ada kucing (sy tak perasan ) dn gesel2 muka atau badan pada kaki sy.. mau sy masa tu melompat naik atas meja sambil menjerit2..

Paling pelik Yati lah… semua binatang dia tak suka .Rumah kami berjiran je..Pembersih Yati ni tahap kritikal..Sy pun pelik macam mana gila dia jaga rumah dia..nak baca tak stori Yati…???? Rumah dia tak da lipas ..cicak..apa lagi tikus..Dikejarnya sampai dapat / Dibunuh..SANGGUP DIA TAK TIDUR SEMALAMAN NAK TUNGGU TIKUS keluar. .( biasanya kalau ada tikus melintas depan dia akan jadi kepantangan lah tu ) .Yati akan siapkan senjata dia nak tangkap tikus…ha ha ha..bab ni mmg sy kelakar… Alahai iiiii T tikus tumpang lalu je pun..menjawab pulak tu dia ..” Nak lalu pun tak boleh sbb dia akan membiak..!!.”.

Paling tak sedap dia kata sy yg ternak tikus tu..sebab tu lah tikus rumah saya dtg ke rumah dia… Selalu sy dikutuknya rumah mak macam zoo, taman jualan bunga, Balai rong, sarang nyamuk.. kedai bakery. Sy ketawa je..!!.

Ayam katek
Ayam Batam..

Sy bela ayam katek ayam batam..ada juga burung tekukur . Sejak ada ayam dan burung tekukur mood rumah kampung impian sy dah wujud..

Reban dan arnab ni sy deko supaya wujud seni taman tak lah kaku sgt…Senang di pandang dan tak susah nak jaga..Macam kandang arnab ni tak perlu dinding sebab rumah sy pagar dah tinggi..Rumah arnab sekadar tempat arnab sy lepak atau makan..Selamat lah makanan dari basah hujan…!!

Tabiat arnab suka korek tanah sy tutuo semua dgb batu2 besar tak dapat lah dia mengali…

Ni muka arnab saya macam hantu tengok life sangat cantik! Namanya kilat.

Kolam ikan ada 2 ( Suami jaga ikan ) ..Ye lah bila bunyi ayam berkokok dan ayam betina bertelur..Bahagia betul sy rasa..Kisah ayam batam ni mahal harganya Rm300 seekor. Saiznya besar sikit dari ayam kapan..bulu cantik berbatik2 dan berkilat..kaki mata kulit semua hitam..Sy pun tak nak bela banyak2..susah jaga taik ayamnya..

Arnab sy ada 3 ekor. .Spesis sy bela ni jarang ada org bela..Mahal jugalah harganya..Kurang aktif macam arnab biasa..Bulu mukanya penuh ..Anak kecik sy namakan kilat..Sy tak suka arnab biasa sbb ligat dan suka makan pokok bunga sy..Sbb tu cari yg gebu2 dan tak aktif ..Arnab pun tak suka dimadu…bergaduh tengok tu bulunya tanggal bergaduh. .ha ha ha..kalau manusia wanitanya gaduh ganyang rambutkan..

Rumah arnab saya…
Reban ni ada 4 pintu untuk ayam, burung dan hedgehog. Asing dengan reban arnab. Saya buat lapiknya dengan Polycarbonate.
Di tobek akibat bergaduh.

Ingat tu wahai para suami, wanita tak rela dimadukan dan ditipu.. Tengok binatang pun sama tak suka !!

Sebulan sekali sy akan mandikan arnab sy dengan shampoo khas..Masa mandikan jangan waktu petang..dalam jam 12 keatas..Pakai sarung tangan dan spray pada bulunya .Gosok 1 badan ..lebih fokus pada bulunya yg ada bergentel dgn taik arnab..!! lepas tu bilas bersih ..sekejap je tau..jangan lama2 sejuk arnab tu nanti. .Haa ..Ingat orang je ke saloon..Arnab juga..kih kih kih..

Lepas bilas dgn air kita usap supaya air kat badan arnab jatuh cepat..dan kering kan dgn hair dryer. .Kelas kan arnab sy..??? ..ohhh lupa nak pesan..masa mandikan mesti ada sangkar kecil ni..Senang nak manage masa mandikan..agak kering sikit dan panas badan arnab tu lepaskan lah..then dia akan bersihkan bulunya sendiri dalam 1 jam..Bila dah kering try tangkap dan dibelai atau usap..wangi nya syokkkk…lebih gebu dan cantik bulu arnab..Mandian ni juga bagus utk anti bakteria…Kelassssss. arnab ku..!!

Sy bercadang nak beli arnab holand pulak..Bulat badannya..gebu brbulu pendek .Bye bye dear..

2 Comments

Leave a Reply to kakcik Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!