• Biodata Bonda,  Dugaan Nooraini

    Kifarah Allah sy sedang lalui fasa 1 selepas cerai… Dugaan Nooraini : Part 81..

    “Ita aku makan pil tidur, aku xboleh lupa kamu..Aku sian dgn anak2..Mak aku marah sgt dan benci dgn kamu , dia x bagi ko jumpa anak2 ..Kesian pulak kamu Ita kalau xjumpa anak..Lepas ni kalau kamu nak rujuk aku boleh jer ..Aku kalau dengar lagu iklim aku ingat ko Ta..”.. Lagu iklim… sambungan seterusnya part 81…. Selepas sah bercerai, sy hanya sibukan dgn kerja..Itu salah 1 treatment minda paling bagus..fokus pd wawasan sy x mahu masa terluang , sy x mahu ingatan sakit sbb jiwa keibuan yg ingat pd anak2 dn kenang nasib malang diri sy ni.. ( saya menulis di dalam blog peribadi sy ni… menceritakan pengalaman saya atas…

  • Biodata Bonda,  Umum

    Teguran pd anak2..

    Sy ibu x sempurna ..!!.. Tapi sy percaya sy dn ibu2 yg lain merupakan anugerah yg terbaik utk anak2nya.. Ayat 2 sindiran sy pd anak2 dn x cukup membebel sy sms PENDEK TAPI SEDAP MAKSUDNYA.. DIULANGI BACA.. SUPAYA LEKAT DI HATI. . “Setiap orang di dunia ini adalah seorang tamu. Duit atau hartanya adalah pinjaman. Tamu itu pastilah akan pergi, cepat atau lambat, dan pinjaman itu haruslah dikembalikan”.. Hidupnya hati kerana agamanya.. Matinya hati bila dia “Hidup berkiblatkan dunia kerana darjat dn hartanya, lebih menyedihkan menjaga internate dn glamer melebihi dia menjaga talian dgn Allah dn keluarganya”.. Menghidupkan kembali agama berarti menghidupkan suatu bangsa. Hidupnya agama bererti cahaya kehidupan.. Seseorang…

  • Biodata Bonda

    Mengandung dan Bersalin. : Part 3

    Alhamdullilah semuanya berlangsung sempurna dn selamat seperti yg diharapkan. Baby disahkan sihat berat pun mencukupi. Sy dipindahkan ke bilik yg ditempah oleh suami sy. Dalam masa 2 jam,  badan rasa segar dn tiada rasa sakit, 1st sy bangun berdiri utk tengok perut dulu.. Anak kemudian lepas ni.. Sbb part tu paling hodoh..   Pandangan sy ttg bentuk badan / sy menilai diri sendiri… 1st : Sy akan jaga part “Perut & punggung” kerana ia perkara paling utama utk badan nampak kemas & cantik. Sy akan rasa selesa dan kepuasan dlm penampilan.. (sy x suka girdle) Bila perut buncit ke depan, menggelambir, lemak bertingkat2 pada kawasan perut akhirnya memenuhi kawasan pinggang…

  • Biodata Bonda,  Umum

    Tips Mengandung dn Melahirkan : Part 2

    Jam 2am tanda2 sakit melahirkan makin ketara, masa tu sy di kampung Palong 7, sy sendirian balik kampung, ha ha degil drive sendiri dalam keadaan sarat.. “Alamak masa ni lah nak mengada xkan nak bersalin pulak tengah malam.. satu hal nak gerak Mak sy ke atau x ni dah 1 perkara lagi menyusahkan Mak”.. Mak sy sejak awal risau sy mengandung katanya tua sangat.. ha ha ha sy senang brgurau, dan sy jawab ejekan mak sy tu “malu tapi mau namanya ni Mak.. dh mengandung mak, ada juga bapaknya pun”. Mmg sy jenis terima positif kalau kena dgn fakta.. Adik sy menyahut “Baru betul mak Pengasas Sendayu Tinggi subur diusia…

  • Biodata Bonda

    Tips Mengandung dan Melahirkan.

    Tulisan bonda kali ni ttg Maryam Nur Amani Part 1.. Pengalaman mengandung dilewat usia & rahsia supaya mudah bersalin.. Sebelum sy meneruskan cerita sy ttg Amani elok rasanya sy berkongsi sedikit tips cara mengandung yg terbaik dan melahirkan berdasarkan pengalaman sy sendiri dn merujuk kepada pengalaman kenalan sy para ulama.. Arwah ayah sy bercerita dgn sy “Abah cemburu betul dgn Uztz Jalil dn isterinya, anak2nya hebat2 semua jadi doktor hafal Quran belajar kat mesir semuanya.. Abah x merasa dapat anak macam tu..” (Uztaz ni guru sy dan merupakan kawan sekolah arwah abah sy).. Sy mendengar Abah menceritakan pd sy dengan sgt beremosi. Elok sekali jika sy sampaikan pd anak cucu…

  • Biodata Bonda

    Anugerah Trofi Seri Nona…

    Anugerah Trofi Seri Nona Tahun 2003 – Anjuran TV3 Malaysia Berhad Pengacara – Normala Shamsuddin Disampaikan oleh isteri PM Abdullah Badawi iaitu Datin Seri Hendon Ketika itu kalau tak salah saya seramai 25 peserta wanita ( semua bangsa ada ) dikalangan ushawan wanita yang berjaya dalam perniagaan masing2 dipilih menyertai pertandingan ini dari pelbagai jenis perniagaan. Selepas disaring hanya 13 peserta dapat masuk keperingkat akhir termasuklah saya. Antara syarat wajib untuk memenangi anugerah ini ialah mempunyai jalinan dengan kerajaan dan sumbangan kepada rakyat . Pemenang anugerah ini ialah Kolej Shah Putra dari Pahang. Ia diasaskan oleh family business . Pengalaman ini amat berharga dalam sejarah hidup saya sebagai ushawan kerana…

  • Biodata Bonda

    Kerja Kilang…

    Cerita saya tulis tak ikut flow sejarah saja ikut mood masa nak taip. Lepas balik umrah ni hati selalu fikir dekat dah saya nak mati sebab sejarah keluarga saya umur paling panjang 62 tahun.. Emrrh tak lama dah masa untuk saya. Takutnya nak jumpa Tuhan, amalan tak cukup,tapi dosa banyak pulak tu.. Aduhhaiiii takut nak lalui alam kubur sorang2 pulak tu..!! Jumpa gambar lama masa saya kerja kilang. Banyak betul sejarah masa muda.. Jauhnya perjalanan hidup yang saya dah lalui.. Zaman muda seronok je. Tak rasa sedih dan tak takut hadapi masalah. Beza sangat jiwa dah tua2 ni.. Saya hanya nak aman je sekarang ni matlamat utama..!! Masa kerja kilang…

  • Biodata Bonda

    Pengalaman cari rumah sewa…

    Assallamualaikum. Selamat hari raya kepada semua pembaca yg melewati blog saya ni. Maafkan salah silap saya zahir dan batin. Dari dulu sehingga akhir nyawa saya nanti ya .. Kepada yang mengenali saya di alam siber atau secara peribadi..Sambungan dari story yang lepas saya janjikan. Status janda muda bukan mudah zaman saya dulu.. (fitnah orang susah nak gerak jadinya ).. Saya kurang pergaulan dan hanya memikirkan kerja dan masa depan anak-2.. Pastinya tidak matang memilih calon suami. Niat saya berkahwin semula ada 3 sebab. 1)      Mahu menutup status janda 2)      Berkumpul semula dengan anak-2 3)      Mahu lelaki yang berpendidikan tinggi ,bijak dan rajin ( Semua niat ni adalah salah itu yang…

  • Biodata Bonda

    Takdir Manusia Tak Sama…

    Tak perlu nak dimegah kekayaan..Hari ni saya nak story tentang rumah setinggan. Kisah duk banglo tak perlu dicanang ..tak perlu perasan HEBAT kerana banyak lagi orang lebih kaya lebih hebat dari saya… Saya pernah membeli rumah setinggan di Kampung Medan Sg Way dengan harga RM 6,000.00. Belakang rumah lombong dan atap zink rumah kami bocor, saya tak ganti pun. Anak sekolah dan makan pakai lebih penting. Bila hujan lebat banjir rumah kami. Air yang naik tu ialah air najis ( sisitem longkang rumah setinggan mmg tak ada )  Anak-anak suka pulak tu siap berkubang macam sunway lagoon dibuatnya..masuk dalam besin kain main sampan-2. Cakap lah macam mana pun mereka main…

  • Biodata Bonda

    Saya Wirawati Bina Ayat Pujuk Diri…

    Saya belajar menguasai minda dan melawan ketakutan dari pengalaman dan menganalisa keadaan.. Apa patut elak / Apa patut buat.. Hidup ni macam perang. Masa muda dulu hari-2 saya cakap dengan diri sendiri supaya saya gembira dan terus bersemangat .. “ Saya Wirawati/kapten/komando untuk anak-2 .. Tak da orang sayang  saya tak apa.. Janji Anak sayang dan ada dengan saya.. Anak ni akan temankan hidup saya“ (itu cara saya pujuk diri) Sampai sekarang saya tak ada kawan sama macam dulu juga.. Saya sunyi.. Sayu takut.. Kalau saya sedih saya jawab sendiri untuk menahan air mata dan rawat jiwa.. Ayat kejam untuk diri sendiri ”Jangan nak mengada-2 menangis.. Air mata kewanitaan kamu tu…

error: Content is protected !!