Dugaan Nooraini

Dermaga Saksi Bisu Iklim , hanya itu aku mampu cakap.. (Bergetar dia menangis, mohon rujuk).. Dugaan Nooraini : Part 80..

Part seterusnya..

Sampai dirumah kami lewat petang , selesai berkemas dn makan malam kami tidur awal sbb esok anak2 nak sekolah dn kami akn berkerja.. Sebagai suami isteri kami masih sgt baik bertegur sapa, x bergaduh pun sama sekali sepanjang kawin dgn dia..!!

Kesalahan sy zaman muda , kifarah Allah beri atas dosa tetap sy terima..!! Sy bertaubat dn byk hikmah atas taubat kesedaran sy dapat.. Sy kawin selepas itu lbh azab.. Jika anda suka tulisan sy ikuti selanjutnya walau lambat sy tetap akn habiskan..

Sy ceritakan kisah hidup sy ni, insya Allah ada ubat dalamnya bg anda yg melihatnya sebagai motivasi.. Hidup kita jgn sekadar nk duit dn makan pakai.. Jiwa dn niat kena dibetulkan.. Sy yakin niat sy menulis utk hidupkan jiwa org lain dn boleh merubah semangat anda yg lemah yg mahu hijrah diri..!!

Bonda tulis lagi ttg Dugaan NoorAini..

Selang beberapa minggu sy fikir2kan buruk dn baiknya keputusan sy menamatkan perkahwinan ini, kesan bercerai apa sy akn dapat dn bagaimana sy lalui benda ni sanggup ke x..??..

Sy xkan dapat balik jumpa Mak ayah lagi.. X tau berapa lama sy akn sendiri sbb kebencian Mak pd keputusan sy bercerai tu, kenapa sy berani dgn keputusan ni..??

Sbb sy dalam perkahwinan pun sy terbiar sendiri.. Maka xda beza bercerai atau pun x..

Sedih ke x jumpa family kalau dibuang keluarga.??

Xsedih sbb selepas kawin umur 16 tahun sampai 23 tahun sy sendiri urus anak2 sbb perkahwinan dipaksa, sy x hampakan harapan parent sy cuba selama 7 tahun.. Tp xda siapa jengah dn ambik tau pun..(keputusan hidup sy biar sy tentukan sendiri.. sy nak cuba keluar cari kebahagiaan , kepuasan sy sendiri)..

Kenapa anak2 bagi parent ex suami jaga.. x takut mereka racuni pemikiran anak2, nanti mereka bencikan sy..??..

▪Parent Ex suami org berharta dn kuat ugama.. Sy yakin mereka akn didik cucu mereka dgn baik.. Makan pakai cukup jauh lbh baik dr apa sy boleh bagi.. Mereka mesti benci dn hasut anak2 sy itu hanya sementara asalkan ank sy x duduk selamanya disana.. sy lah kena kuat kerja supaya blh kumpulkan hidup dgn anak2..

▪Sy kena cepat bertindak.. Kalau sy jaga anak2 macam mana sy nak kerja dn ubah nasib kami dgn cepat sbb pendidikan atau harta sy xda, kena rajin kerja dapatkan duit utk kembali hidup dgn anak2..??

▪Sy hanya tumpang sementara saja, sy stabilkan ekonomi, lagi kuat sy kerja cepat dpt duit sy akn ambik balik anak2..

▪Sy sakit sekali ni saja , berjuang lah betul2 kali ni, demi masa depan sy tua nnati.. Sy tau org akn cakap sy ibu jahat tinggal anak berpoya2.. Itu org akn cakap..

▪sy x blh tutup mulut org tp sy kena buktikan sy ibu yg baik dn mampu jaga ank.. Lama mana sy boleh buktikan sy x tau..

▪Saat ni peperangan dn senjata sy jiwa.. hati kena kering berani, dn selagi ada anak2 sy lambat ubah nasib.. Perpisahan sementara tp berbaloi seumur hidup sy, sy buat sementara muda dn kuat..

tak rindu anak ke??..

Itu soalan paling menakutkan.. x tahan bab ni.. tp kan sy pernah lalui masa kerja kilang tinggalkan ank2 dgn ex suami.. Maka sy kena pasang minda “Sy pergi kerja.. tumpang rumah mertua bukan buang anak utk kesenangan jiwa sy org muda”..

kalau Ex suami xbagi ke jumpa anak2..??

Dia lelaki baik dn sentiasa mengharap sy kembali pd dia.. sy mengunakan kesempatan ni supaya sy dpat tengok anak2..

Setelah bersoal jawab dgn diri sendiri maka perceraian sy daftarkan dn kami bercerai dgn aman, sy xrasa sedih atau gembira pun.. Dalam hati sgt Kesian pd ex suami..

Seminggu lepas cerai dia ajak sy sembang dekat PKNS, dia lelaki sopan dn baik.. menangis dia kat depan PKNS lepas cerai kami duduk sembang macam org bercinta..

Kesian tetap ada ,tp hati xleh tipu sy xda perasaan meskipun dia lelaki sgt baik sampai sekarang sy kesian dn sy cakap pd anak2 “Abah kamu tu mati masuk syurga sbb sabarnya dn baik sgt.. x mutuskan siraturahim wlu family dia buat zalim pd dia sampai sekarang.. Sy pesan pd ank2 kamu wajib belakan nasib abah.. Mak dh cukup buat dia sakit dulu, kamu tebus kesalahan mak dgn bahagiakn dia bagi dia tempat tinggal dn hidup yg sgt sempurna “..

Sy bukan kata yg diri sy baik dgn menulis kebaikan sy ini tp sy yakin dgn pesanan ini ” org baik jgn kita zalimi.. Sy xda perasaan sayang tp sy tetap nak balas budi baiknya sbb sy dah menzalimi dia..”.. Sayang x boleh ditipu juga xboleh dgn paksaan..!!..

Sy sering dipujinya depan anak2 dn saudara kami.. Katanya ” Mak kamu sgt baik, rajin , pandai masak, lawa Mak kamu tu, dia tegas garang sbb dia pandai didik kamu, semua perkara kena tiru dia “..

Sifat baiknya ex suami ialah akhlaknya sebagai manusia.. Dia x pernah mengumpat org, x pernah meminta2, x pernah memaki org.. x bercakap kasar, x meninggi diri.. Bendul sgt sampai byk kena tipu..

Meskipun sekian lama bercerai, sy beri dia tempat tinggal dgn isteri dn ank2nya.. Dia dulunya kerja guard.. sy kirimkan duit melalui anak2 sy, sy hantar dia umrah.. Bila ank sy besar dh bergaji agk banyak sy pesan wajib anak2 jaga dn bagi keselesaan pd ayahnya..

Kini dia sgt uzur , kurang pendengaran.. kencing manis teruk dgn perkahwinan barunya ada 6 anak…” Alhamdulillah anak2 sy dgn dia ada 2 org, masya Allah anak2 sy ” jiwa yg hebat menjaga org tuanya.. Sy gembira anak2 sy bertanggungjawab.. anak2 bagi dia rumah, kereta yg mewah, duit bulanan.. travel dn macam2 lagi.. Sy pesan jaga makan dn rutin makanan abah mereka”

Meskipun kami baik sy xboleh tengok apalg jumpa dia.. kalau boleh sy x nak ingat yg sy pernah kawin dgn dia, ” Tp kebaikan dia sy kenang dn sgt dihargai ..”..

Ayat ni sayu sgt dia bercakap disaat akhir pd sy.. kalau x kuatkan hati sy xjadi cerai..

“Ita aku makan pil tidur, aku xboleh lupa kamu.. Aku sian dgn anak2.. Mak aku marah sgt dan benci dgn kamu , dia x bagi ko jumpa anak2.. Kesian pulak kamu Ita kalau xjumpa anak.. Lepas ni kalau kamu nak rujuk aku boleh jer.. Aku kalau dengar lagu iklim aku ingat ko Ta..”..

Lagu iklim…

11 Comments

  • fiza

    Terima kasih bonda sbb update cerita ni…kalo buat filem mesti meletops!hihi…teruskan bonda!kami setia menanti kesudahan dugaan nooraini..

  • Novie

    Saya salah seorang Folower IG bonda. Saya cepat baca blog ini…dan mashaAllah…apa yg kita lalui hampir sama. Saat ini saya dalam proses perceraian, sudah 6 bulan tak selesai lagi. Di putuskan hubungan dengan orang tua sendiri…di anggap anak derhaka sebab melepaskan menantu pilihan keluarga. Beza nya suami saya kasar suka mukul suka maki suka menghina. 2 anak dengan saya yg sulung dengan papa nya. Saya hidup ala kadarnya…suami pula berpangkat tinggi…semoga saya kuat dan boleh sucess seperti bonda dan dapat membuat anak anak bangga karna memilih dan mengikut saya. Doakan saya Bonda.

  • Unknown

    Sebiji macam abah sy.. x mgumpat org berckp pun lembut je, tp org ske amik kesempatan. Mak dgn abah dh bercerai tp abah sy baik dgn suami mak sy skrg beraya pun dtg rumah xpnh berdendam. Sy menangis baca sebab teringatkan abah sy. Sampai skrg tak kahwin2 lg.

  • Rosliza Osman

    Alhamdulillah.. Berjaya hbis baca semua Dugaan Nooraini… Sedih sangat2.. Namun bonda sangat kuat dan bersemangat menempuh hidup ini…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!