Dugaan Nooraini

Dugaan Nooraini : Komen ulama mengenai tulisan sy..

Alhamdullilah berjawab sudah pertanyaan sy ttg isu teguran rakan pembaca blog mengenai tulisan sy “Dugaan Noor Aini”… Setelah merujuk kepada beberapa org ulama .. Ini antara perbualan sy/staf dengan beberapa ulama (3 org) yg sy rujuk menerusi perbualan telefon.. Whats up & email.. Sy ingin melihat berbagai pendapat.. Menilai dari berbagai sudut ..

Pilihan sy pastinya kepada majoriti…. Syukur Alhamdullilah. . Keliru tu sudah legakan hati sy.. Semuanya jawaban sy terima hampir serupa “sy tidak berdosa berpandukan pada niat sy semasa menulis…”

Komen Tok Ku Pasir Gudang (Ustz Mad Isa) paling sy senangi.. Kelebihan ilmu yg Allah berikan kepadanya dalam menyampaikan dakwah .. Penuh padat penyampaiannya.
Mudah difahami utk org yg macam sy yg baru belajar.. Org johor mesti ramai kenal dia.. Program ceramah dia sentiasa penuh dgn jemaah..Org kl pun ramai dan ramai juga yg berguru dgn nya… Kaset dia sy ada semuanya. Sy pasang kaset sy akan ulang2 pasang… Sy suka cara dia berceramah sgt global dan berinformasi..

 

Antara mesej yang di sampaikan Ustaz Md. Isa mengenai penulisan blog saya.

Al-Fadhil Ustaz Mat Esa Bin Deraman dilahirkan pada 5 Mei 1975 di kampung Bukit Chatak ,Dungun Terengganu.Mendapat pendidikan awa l di Sekolah kebangsaan Pusat Dungun sebelum melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin,Batu Buruk,K.Terengganu(SMAASZA)sehingga tamat pada tahun 1994 di peringkat sijil 4 Thanawi.

Kemudian beliau mendapat biasiswa KPM ketika belajar di Universiti Al-Azhar,Kaherah,Mesir di bidang Syariah Islamiah.Mendapat tawaran KPLI(Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) di Maktab Perguruan Islam Bangi, Selangor. Pernah bertugas sebagai guru agama di sekitar Pasir Gudang selama 10 tahun sebelum bercuti sepenuh masa bagi menyambung pengajian di peringkat Phd di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak dalam bidang Fiq dan Usul.

Antara buku karangan beliau adalah Adab-adab menuntut ilmu, At-Tawwakul (terjemahan),Risalah Mustarshidin(terjemahan),Hukum kongsi Raya(tesis MA).Beliau berkongsi pandangannya di blog:  www.tokkupasirgudang.blog-spot.com

Hikmah yg sy belajar disini ialah Uztz Mad Isa ( UMED) menyarankan supaya sy solat sunat 2 rakaat sebelumkan memulakan penulisan blog … Mudahan tulisan sy dalam ibadah dan sy memulakan dgn mohon pertolongan dr Allah..Pastinya sy mahukan keberkatan pada diri sy dan org yg membacanya.
Sebelum sy meneruskan part 11 Dugaan Nooraini.. Sy merumuskan definasi musibah menerusi pengalaman sy sendiri sebagai orang senior..he he he nak sebut “org tua” x glamer lah pulak… Nak menyedapkan hati sy labelkan sy ni Senior Matanglah… kih kih kih (kelas sikit…ha ha ha…10 tahun lagi warga emas lerr sy ni)…

Uztz Ahmad Arom diberikan Allah ilmu laduni.. Sering menerima jemputan tazkirah di sektor swasta.. Eon pun panggil dia… Masjid2 dan dia juga pengasas Asrama Anak Yatim Al Munira Klang.. dan dirumah sy pula sebagai penceramah utk majlis tazkirah sejak 5 tahun yg lepas.. Dan sy juga merujuk kepada ulama lain secara perbualan telefon merujuk isu ini..

Ini antara komen Ustaz Ahmad Arum di blog saya.

Apa itu definasi musibah dan bagaimana sy mengatasinya dan tersedarnya sy apa dia musibah dan mencari “penahan sakit”nya semasa umur sy 35 tahun lalu …!! ..Sejak itu semakin sy berusia semakin tenang lalui musibah.. Sebab tu sy ingin sekali berkongsi kepada pembaca blog sy supaya dapat mengawal perasaan dlm lalui ujian.. Ilmu cetek sy ni sekadar pengalaman sy saja bukan ada pengiktirafan dr universiti dlm atau luar negara pun..
Dalam semua topik penceritaan sy dalam sejarah bonda (klik 1 lagi biodata bonda) itu ialah diari perjalanan suka duka sy sejak kecil hingga akhirnya sy menulis (mati ) ….DUGAAN NOOR AINI sebelum sy meneruskan ceritanya merupakan perjalanan awal hidup muda sy yg sgt sukar dlm keadaan sy x matang dn melakukan semuanya sendirian bertarung nak hidup….

Sy kupas pelan2 supaya tiap2 ayat sy tulis itu dapat dikecapi maksud yg tersirat…Nak memulakan penghidupan menjadi org dewasa penuh tanggung jawab sgt tidak mudah jika xda asas pendidikan dan moral support..(macam diri sy)..Sy membiasakan diri tanpa mengharap simpati orang lain dan rajin adalah kunci jalan keluar dari belenggu kesusahan. Cuma kekuatan jiwa sy masih goyang nak pilih jalan mana.. Jalan baik atau jalan salah waktu itu..Ada kala sy tegelincir juga..
Musibah yg sy kongsikan dlm hidup sy tu sy rasa permainan minda (kualiti iman dan kualiti diri/akhlak).. Kematangan berfikir akhirnya dapat merungkai  perasaan.. Sy terima musibah masa muda dan cara sy layan musibah dgn usia senior sekarang ni sgtlah berbeza..!!.. Hasilnya x sama kerana cara berfikir bertindak menjadikan musibah satu journey yg menarik bila pandai control minda..
Sy bermain2 dgn akal, emosi, mempengaruhi diri dan orang lain yg terdekat supaya boleh caj aura2 yg extrem positive.. KESANNYA SAMA SEKALI TAK SAMA…RASANYA PUN TAK SAMA.. Sy perlukan diri bersemangat misi sy kejar ketenangan hidup.. Hidup ni sgt indah utk sy nikmati.. Itu yg cakap dgn diri sy… SUPAYA SISA USIA SY DIMENAFAATKAN SEBAIKNYA.. Maka sy cari formula macam mana sy nak selamatkan jiwa supaya sy x goyang masa dilanda musibah..Tips sy semua slogan dan menasihati diri sendiri (xda sape guide sy dulu).. Semua ada sy tulis kat profile! Slogan semangat sy kat luar blog ..dan antara lain sy selalu cakap kat diri sy HIDUP SELALU ADA OPTION KECUALI MATI..
Kalau sikit je musibah kita dah rasa berat… Maka musibah tu akan jadi amat berat… Jika musibah berat kita rasa ringan maka ringan jugalah perasaan kita masa lalui ujian tu..

Masa sy muda mmg sy pernah lalui tekanan yg sgt berat semasa perkahwinan ke ke 2 dan cuba berkahwin kali ke3.. Kerana sy merasakan kebaikan dan komitmen sy berikan sepanjang mencuba dlm perkahwinan x berbaloi dan disiksa hanya nak berstatuskan isteri.. Jalan singkat sy pernah cuba 2x membunuh diri selepas perkahwinan yg lain…!!..

Xda sape kawan dan saudara memberikan pandangan utk “jiwa kacau” waktu tu..Sendiri sy layan perasaan..Bekal hanya sedikit ilmu ugama..membaca , solat taubat, Dgn balik kepada fitrah sy org isla dan ugama sy selamatkan jiwa sy.. (Dulu muda sy x pernah dengar majlis ilmu)..Musibah melanda berat2 mata tegak sering sy mikirkan mana salah sy lagi.. Sy bosan tertekan stress sgt.. Sampai mengalir2 air mata.. Kalau air mata darah agaknya darah yg keluar..
Rasa hati masa tu nak minta semua org bantu binakan semangat .. Tolong sy selesaikan masalah… Bodohnya sy rasa tindakan sy tu bila dah tersedar.. Rugi layan jiwa macam tu.. Bukan boleh selesai pun..!!

Sy nampak dgn tenang tenang kan hati.. Bersederhana menghalakan perasaan..lebih banyak membantu kelapangan dada dan mudah cari kehidupan yg lebih cerah kedepan.. Agama sgt 2 penting.. Agama tu nadi hidup. ISLAM… Bukan duit nadi hidup..!! Percayalah cakap sy..!!

Bila agama menguasi hidup kemana letak diri pun selamat dari sesat.. Sesat jalan boleh cari jalan balik..Kalau sesat dalam diri sendiri mmg susah nak kendali..!! ( dalam maksud ayat ni malas nak hurai kat sini..Next time )..Walaupun sy suka bergurau samaada dalam penulisan atau secara life..Sy suka sekali berpesan2 menasihati kepada kebaikan..

MASALAH TU DATANG DAN DIA AKAN PERGI..BILA DAN BAGAIMANA X TAU..ALLAH PUNYA URUSAN..X siapa suka musibah termasuklah sy sendiri..
Musibah itu dtg dn pergi.. Bila dan bagaimana dia akan pergi semua tergantung dlm urusan Allah..Susah ni x selamanya susah.. Senang juga x selamanya senang. Semua musibah dan kesenangan ada tempoh waktunya.. Ada ilmu, terselit hikmah bagi orang yg optimis dlm pemikiran dan berhemat dalam kehidupan….

Allah x kan sertakan semua yg berlaku dlm hidup kita dgn sia2 kecuali org yg mahu berfikir.. Hanya kita hambanya yg sering mengsia2kan semua nikmat..termasuklah sy ni..!!.. Musibah itu sakit utk kita belajar dan carilah rahsia2nya yg tersembunyi.. Tak siapa tahu takdir yg Allah simpankan buat kita semua sebagai hambanya utk hari2 yg akan dtg..Kalau tau akan nasib kita mmg senanglah.. Tapi hidup x macam tu..
Semua org nak takdir yg baik2 je.. Nak hidup senang … TAK ADA orang yg nak takdir buruk..!! CACAT KUDUNG..KEPALA SENGET KE.. Semua nak nasib macam Siti yg cantik kawin dgn org kaya, Aishwarya Rai ke.. Kaya macam Donald Trump ke..

Selalunya org yg Allah kurniakan kelebihan sering sesat dalam dirinya … Contohnya terlebih cantik ada jadi pelacur dan jual harga diri sbb nak senang cepat atau nak cantik lagi dr org lain pakai susuk.. Terlebih kaya bongkak jadi macam firaun, merasuah atau membunuh org lain… Terlebih pandai merasakan org lain semua bodoh dan dia paling terbaik sehingga menafikan wujudnya Tuhan bergantung pada logik akal….
Ada org tu nampak sempurna semuanya. Kita hanya nampak hidupnya dari luaran..Dalamnya kita x nampak.. Jangan bandingkan nasib kita dgn org lain.. Dan nak jadi seperti org lain.. Jari kita kiri kanan x sama saiz dan bentuknya. Kita lahir seperut satu ibu muka adik beradik pun lain2.. Maka wajar nasib dan rezeki kita juga x sama Allah bagi.. Percaya dan redha akan takdir… Syukuri banyak2 maka lapanglah dada..
Hakikatnya sy lihat x da org kat dunia ni sempurna dlm kehidupannya mahupun dirinya ..Mesti ada kekurangan dn ada kelebihannya..

Ramai yg malu dirinya bernasib buruk. Malu x bertempat ni yg buat diri terus takut… x terima takdir.. Maka jadilah lemah semangat dan malu x bertempat.. Kita akan terus rugi kerana dunia ni Allah dah katakan dunia ni semua utk manusia dan jin.. Tak kira anda cacat. Miskin kaya.. Sbb dunia utk hidup bukan hidup dan semangat yang  mati… Kekurangan kita bukan 1 alasan utk mengalah dan x mahu memperjuangkan nasib. KITA KENA TOLONG DIRI KITA SENDIRI KALAU KITA NAK TOLONG ORANG LAIN.
Namanya pun manusia, x nak kurang dari orang lain.. Kalau boleh kita nak serba lebih dari org lain. .Itu salah .. Salah… Salah.. Dan merosakan fikiran..

Web sy selalu problem.. Rabu khamis sy x update dan Insyallah isnin sy sambung lagi kisah sy..
DugaanNoorAini : Part 11 : Bermulanya sejarah perubatan ST…

18 Comments

Leave a Reply to jamuratu malaya Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!