Resipi Bonda

Abuk2 Nagasari..

Lepat ni kombinasi kuih nagasari dgn epok2.. Sy terfikir alangkah baiknya kalau 1 lepat boleh dapat berbagai rasa.. Last weekend sy try buat.. Alhamdulillah menjadi.. Maka sy namakan dia “Abuk2 Nagasari “..

Bahan2 kuih abuk2..
• Sagu dlm 2 cawan terus basuh dn toskan
• Kelapa parut 1 cwn
• Gula semanis yg kita suka
• Pewarna hijau atau sebarang color.

11640441_748238598632885_141802377_o
Sagu yg dah digaul dengan pewarna hijau..

 

Step 1 : Gaul semua bahan2 kuih epok2 ni.. Ketepikan sekejap supaya sagu mengembang dn sebati bersama bahan campuran lain.. Sementara tu potong daun pisang 4 segi tepat supaya lepat cantik dn sama saiznya.. Kukus daun pisang dulu utk melembutkan dan matikan kuman dalam masa 15 minit je..

Step ke 2 : Siapkan buah2an ni.. Potong dn letak tepi dulu..
Pisang abu potong kecil.. (boleh letak cempedak , durian, cempedak sy pernah buat dulu.. Mmg lagi sedap.. Tp sy x ambik gambar sbb dulu xda blog).. Kalau durian dalam sesudu besar.. Kalau nangka atau cempedak 1/2 ulas dalam 1 bungkusan lepat..

Bahan utk Tepung nagasari..
Step ke 3 : Siapkan tepung nagasari
• Tepung beras dlm 2 cawan
• Air sejuk 1 cawan.. santan 1 cawan.. (kalau pekat tambahlah air.. Kalau cair tambah pulak tepung)
• Gula pasir anggran 1 senduk (Boleh ikut rasa anda suka nak tawar atau manis)
• Garam dn air kapur sikit.
• 1 sudu besar tepung Hunkwe (bagi kental)..

Adunan tepung nagasari..
Adunan tepung nagasari..
11541180_748238631966215_1800212235_n
Tepung Hunkwe..

Nota : Tepung hunkwe ni pakai sikit je.. Ada jual kat kedai bahan buat kek.. Kalau xda boleh campur tepung jagung dlm 4 sudu.. Tapi hasil dia lain x macam tepung ni.. Bahan2 tepung nagasari setelah dicampur hendaklah dimasak dengan api yg sederhana..

Step ke 4 : Masukkan semua bahan2 tepung nagasari.. Dlm step ke3 ni sama juga masukan semua dalam kuali.. Kacau sampai kental macam buat dodol bayi…

Abuk Nagasari kali ni sy letak pisang..
Abuk Nagasari kali ni sy letak pisang..

Mulakan menyatukan bahan utk lepat Abuk Nagasari.. Sendukan tepung nagasari sebelah.. Tepinya selitlah buah2an (pisang.. nangka.. cempedak.. durian) lepas tu sebelahnya sagu hijau tadi..11542586_748238615299550_1442509606_o

Sedia untuk di kukus..
Sedia untuk di kukus..
Ini lah rupanya lepas dah dikukus.. nampak sedappp sgt..
Ini lah rupanya lepas dah dikukus.. nampak sedappp sgt..

Sedap, kenyal dn lemak sekali.. Unik kuih ni rasanya.. Anda cubalah buat mesti family anda suka dn kita masak dgn kasih sayang.. Jom masak2 masa ramadhan ni.. Sama2 kita zikirkan Kalimah Toiyibah .. Istighfar sambil berdoa keampunan dn mohon shurga terselamat dri api neraka.. Sambil masak kita berzikir senyap2..

One Comment

  • ain

    salam puan,

    tepung nagasari (step 3) yang masuk dalam kuali tu kena masak atas dapur ke?

    nampak sedap, tak sabar nk cuba….

Leave a Reply to ain Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!