Bicara Bonda

Apek tua semangat yang kuat..

Assallamualaikum..Isnin ni ramai yang malas nak mulakan tugas sbb syok cuti 2 hari dok umah kan..?? Saya pun sama macam tu juga..Cuma saya ni x boleh kalau dok diam.. Kena kerja juga sebab dah terbiasa sejak muda penuh aktiviti bekerja..

Tekanan niaga lagi perit dari dari tekanan orang bekerja makan gaji.. Saya kerja dengan orang masa umur saya 23 tahun sampai 32 tahun.. Makan gaji lebih senang tak sebanyak tekanan macam orang niaga. Cukup bulan dapat gaji.  Tak suka majikan kita boleh tukar kerja tempat lain.. Kalau niaga ni mmg x da sape nak marah kita sbb kita bos.Tapi sakitnya tu saya umpamakan “Sampai tegak biji mata tidur pandang siling rumah. Bergolek kekanan kiri pun terasa bisanya..”..

Kisah Apek ni satu perkara yg bagus ingin saya kongsikan..Iaitu tentang kesihatan dan kerja..

1

Bulan Julai 2014 sy membuat sedikit renovasi yg saya namakan ruang santai.. Jika kita melihat orang indon, bangla atau bangsa lain itu kan normal.. Hari ni saya terkejut ada apek cina buat kerja macam indon.!! Dalam hati dah tua larat ke.. Saya perhatikan dia melalui tingkap cermin rumah yang sudah ditinted gelap. Selama seminggu tu dia bekerja lebih aktif dari orang muda. Saya bertanyakan kepada pekerja Indon yg lain bagaimana kerjanya..”Dia lebih kuat dari kami kak”…saya mesti nak sembang nak tau apa rahsia apek ni..

Sy : Apek sudah makan ke..?? (Saya mulakan salam perkenalan)

Apek : Sudah makan ..(sambil kerja dan berpeluh2)

Sy : Apek umur berapa..?? Nape kerja??..u masih kuat kerja kan..anak2 u mana ..??

(Dalam hati saya anak2 apek x bagi duit ke sampai dia berkerja usia macam ni..Mungkin ada istilah macam anak derhaka biarkan orang tuanya..ha ha ha..prejudis saya ni..)

Apek : Sy 82 tahun.. Anak ada 2..Semua sudah kerja dan besar2..Saya kalau tak kerja badan saya jadi sakit..Peluh x keluar..Anak ada kasi wang …Tapi saya suka wang saya sendiri..Saya duduk rumah bukan ada apa..Kerja kalau peluh badan sihat otak sihat..Saya xda penyakit..Saya tak mahu sakit pergi hospital..Sy x suka ..sy takut hospital..!!

Sy : Apa cara apek makan sampai apek sihat macam mana ni..??

Apek : Saya makan x banyak ..Saya minum susu pagi atau malam 1 hari sekali..Saya makan roti jam 11..nanti petang 1 kali makan nasi sy kurang minyak..garam dan gula..Sayur ikan banyak saya makan..Kesihatan saya semua ok ..Cuma ada masalah kulit . Kerja banyak berjemur matahari, panas kulit saya tak tahan..Mula2 merah dan jadi kehitaman . lepas tu terkopek dan pedih tumbuh lagi kulit baru ..itu saja..Darah tinggi kencing manis semua tak ada..

10799370_612644052192341_287359363_n

Sedikit perkongsian ttg cara sy berimaginasi utk hari tua nanti dan sy dah set pemikiran sy sejak usia saya 30an lagi antaranya :

  • Tua cari seronok bukan untuk sakit dan sedih2 layan masalah.
  • Tua cari aman bukan utk jaga anak dan cucu sampai mati.
  • Tua jgn menyusahkan anak2 dan menantu.
  • Tua mesti cari bekal buat mati sebab bekal hidup dah buat.
  • Tua mesti tengok dunia luar, balas balik kepenatan masa muda.
  • Tua x nak jadi pelancong hospital (sakit dan tengok muka doktor) Tapi pelancong keluar negara (lihat ciptaan Allah).
  • Badan jimat2, makan cermat2, sebab nak pakai sampai mati.
  • Sy x nak orang jaga sy..Sy nak urus diri sendiri.
  • Buka je mata..Saya kena cari ilmu dan perkara baru.
  • Rangsang minda supaya ada benda baru yg buat sy seronok.
  • Sy kena bersenam dan jaga makan supaya organ sy sentiasa selamat.
  • Sy berzikir dan saya minta setiap zikir sy Allah pelihara untuk sendi sy
  • Supaya sy terus ibadat pd-Nya. Lihat lagi keindahan ilmu Allah..
  • Setiap masa pergerakan sy akan selit zikir. Sbb sy nak batu dan rumput sy pijak dimana saja jadi saksi masa kematian dan boleh tolong..
  • Hidup kena ringan dan jangan diberatkan dgn perkara diluar kemampuan.

4 Comments

  • kakcik

    Assalamualaikum Puan.

    Terima kasih kerana balas komen2 saya, cuma saya tak boleh nak balas balik melalui emel. 🙁

    Wah…baguslah Apek ni…

    Kalau Puan ada produk penjagaan kulit, mungkin Puan boleh syorkan kepada dia. kesian pula tengok…

  • qsuri

    saya selalu baca cerita puan. Saya teringin sangat nak jumpa dan sembang dengan puan. Banyak yang ingin saya tanyakan pada puan macam puan tanya apek ni. hihihi.. masa fotoshot di sendayu tinggi dulu saya tak sempat nak jumpa puan sebab waktu tu puan sibuk. In Shaa Allah jika diizinkan Allah satu hari saya nak sangat jumpa dan berbual dengan puan supaya boleh saya belajar sesuatu dari perkongsian puan. 🙂

    • jamuratu malaya

      Sy x da istimewa mana pun., cuma sy tulis macam ni sbb sy kesian ..wanita ni lemah..bila mereka dlm kesusahan cepat panik..putus asa..sedangkan banyak cara kita boleh keluar dari belenggu masalah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!