Dugaan Nooraini

Xkan lupa kisah ni ” Yati nak muntah..” Tandas Roket menjijikan.. Dugaan Nooraini : Part 47

Meski pun dlm penceritaan sy kehidupan lepas bersama ex suami byk cerita yg negatif.. Niat sy hanya menulis utk teladan iktibar.. Bukan menghina menceritakan jeleknya.. Sebetulnya sikap sy sendiri lebih buruk.. Yg jauh dr kesempurnaan..!!

Sy tetap mengatakan dia lelaki yg baik.. Sehingga kini dan selamanya.. Sikap bendul @ lemau sy dah lama mengenalinya.. Namun setelah anak2 dewasa baru mereka faham kenapa sy bercerai.. “Macam mana mak tahan yer kawin dgn Abah.. Susah nak fahamkan dn cakap dgn Abah..”..

Bagi sy dia myb salah seorg ahli shurga.. Kerana sikapnya menunjukan sifat2 murni yg islam kehendaki.. Dia x pernah maki hamun, marah pun x pernahhhhh, mengumpat org jauh sekali.. Semua org baik bagi dia.. Hina dn tipulah dia macam mana sekali pun dia tetap akan datang kat org tu (sampai sekarang sikapnya sama je mcm tu) dan maafkan org tu, macam xda apa2 berlaku..

Ini lah sikap yg islam suruh.. xda dendam..(sy x boleh sebaik dia meskipun sy x berdendam.. forgive but not forget.. ha ha ha tetiba jer speking london.. Yelah mudah memaafkan tp xboleh melupakan.. Itu sama juga x ikhlas kot.. ha ha ha..)

Bendul dan xda perasaan.. Dia x boleh membezakan buruk baik dlm kehidupan.. Sehingga kini kehidupannya kabur dan tertipu dgn ramai org (Sy masih membantu dia dn yg utama sy menyalurkan melalui mendidik anak2 sy terus membantu dia yg sgt berpenyakit dan daif sekali)..

3 anak dgnnya.. Sy yakin anak akan mengikut genetik ayahnya.. Risau bukan kepalangnya oiiii…. Alhamdulilah hanya Yati memiliki sifat Abahnya yg pemaaf, baik hati tetapi 95%  sy acu supaya mengikut sifat sy tegas dn berani.. (Nasib baik x semua ikut ayahnya)..

Perceraian yg sy pilih sebenarnya 80% utk kepuasan sy sendiri.. dan 20% sy niat utk kebaikan dia… Susah kawin kalau cara berfikiran x sama.. Apa lagi x sekufu..

Haluan ni sy harapkan kami jumpa pasangan yg lebih baik.. Sy yakin akan ada wanita yg menyayanginya dgn ikhlas.!!.. Bukan seperti sy..!! Sy hanya menjaga makan minum pakainya dgn baik tanpa kasih sayang..

Selepas penceraian tu susah yg teramat sgt sy nak menjelaskan kepada anak2 keadaan kami.. Anak2 xfaham pun.. Fitnah keliling mempengaruhi anak2.. Sy takut bab ni… Apa xnya pandangan mata kasar org keliling mmg sy jahat kerana karektor sy.. Peramah, aktif dan berpakaian moden tu ciri2 wanita x bermoral.. Berbeza dgn pandangan masyarakat sekarang..

Gmbr ni tahun 2007, Yatie dn Edy masih memperlajari teknik photography dn makeup.. Ini antara gmbr hasil pembelajaran mereka..
Gmbr ni tahun 2007, Yatie dn Edy masih mempelajari teknik photography dn makeup.. Ini antara gmbr hasil pembelajaran mereka..

Dlm sejarah keluarga sy atau keluargan ex suami atau dikampung kami mmg xda wanita minta cerai..!!. Sy dianggap melampau kerana bukan ex suami yg nak cerai… Sy dianggap mahu bebas kerana diri sy cantik.. Itu yg jelas jahatnya sy sebagai isteri dn ibu.. Berani minta cerai..!!

Sebenarnya masa awal perkahwinan Mak sy yg buat perjanjian ni.. (sy kawin paksa).. Lepas kawin cerai xpe janji kawin sekarang selamatkan keluarga.. Bila sy buat lain cerita pulak sy dapat.. Ha ha ha ha.. (Rugi kawin muda sgt.. Seeloknya 23 tahun keatas.. Untung hanya bab dapat anaklah.. Umur sy 50 anak pertengahan 30an dah)..

Penceraian menakutkan bg sy wanita kampung.. Sebatang kara.. bekerja mencari rezeki yg x tentu arah jalannya.. Sy dah agak risiko ni akan sy hadapi.. Kisah hidup sy sgt2 komplikated.. Anak dn adik beradik sy pun cakap.. Sy sgt berani dgn risiko..

Nasib baik anak2 x bencikan sy… Masih panjang stori dugaan Noor Aini ni nak sampai saat perceraian yg maha dahsyatnya tu.. ha ha ha padan muka sy.. Pandai buat pandai lah tanggung.. Terbuang sy hidup lalui sendirian… Bagi sy xda beza pun hidup diterima keluarga atau x.. Sama je sebenarnya.. Hanya raya lah terasanya xda kampung xda keluarga..

Sikap sy yg aktif dn ex suami yg lembut, asakan fitnah keluarga ex suami & keluarga sy sendiri tu menambahkan sakit hidup sendiri gelandangan selama 7 tahun.. Sayu dn ketakutan je yg bermain2.. “kehilangan anak2″… Sy x menyesal keputusan sy tu..

Sy tahu nasib sy makin buruk kalau sy x berjaya memperjuangkan nasib mencari rezeki.. “Ntah2 rezeki x dapat.. Anak pun lenyap.. Sy takut sy xdapat menjaga anak2.. Sy x mahu kalah mencari haluan hidup.. Umpat keji org sy mmg x heran pun..”.

Takut takut berani namanya… lawakkk bila dikenang.. Yg bagusnya masa dulu2 sy ni bila keputusan dibuat sy x kan berpatah balik.. Sy terus kedepan..

Seterusnya cerita sy dlm dugaan Noor Aini..

Ex suami yg baik sikapnya sgt sabar.. Meskipun sy marah dn dingin menyepi .. Tetiba ex suami memulakan bicara.. “Ita getah banyak sekarang tadi dapat dekat 200kg getah lantun seminggu torehan tu.. Masa hantar getah tu sy jumpa Din tu, rezeki dia kan Ta dapat kebun yg cantik pokok2 nya.. Hasil kebun dia mmg lagi banyak pada kita”…

Tersentap sy dengar nama Din.. Sy bersuara “Abis tu sembang lah dgn Din atau setakat jumpa je..??..”.. Hati syak mesti dia ni sembang macam xda apa berlaku.. Bukan nak sound apa ke..

Senyum simpul ex suami (dia ingat sy dah mood ok..) bila sy menyambut perbualan tu.. “Alah seperti biasalah jumpa masa menjual getah lantun di PMG sembang cerita pasal kebun getah je pun..”..

SKMBT_28315042110460 - Copy
Gmbr tahun 2007.. Ada tak gaya Qu Puteh..? he he he..

Sy yg mmg panas hati terus bertanya lagi (nak tambah dosa lah tu.. Setan menyalakan api.. Ha ha gaduh gaduh teruskan kata setan.. berasap dada ku kena asak dek setan).. “Abis awak bertegur sapa macam xda apa2 berlaku yer dgn Din yg gila tu.. Ehhh ehh awak ni x marah ke kes selak kain ari tu… Awak ni sebal dn bodoh sgt lah.. Sikap macam ni bukan Din jer datang lepas ni tau.. Lagi banyak jantan akan goda sy.. Ke awak mmg x kisah sy suka lelaki lain..”

Mmg banyaklah dosa sy menyakitkan hati suami… Takut juga masuk neraka.. Tapi hati perempuan kan sy tetap nak mengungkit2..

Ex suami diam dan terus berlalu.. (myb dia xnak gaduh atau dia takut sbb dah buat kemarahan sy naik lagi..) Teringat sy abah yg tegas dlm keluarga membuatkan kami menghormatinya… Zaman dulu abah sy mengawal ketat anak2 perempuan.. Alkisahnya masa sy belum kawin.. Kiranya sy ni anak perempuan kampung yg pelik dan amat ramai peminatnya.. (ecehhhh chehhhh rebutan lah kononnya..)

Kulit sy sgt putih dn berambut perang semulajdi (zaman dulu mana ada pewarna rambut).. Ramai sgt jatuh hati.. Normal lah remaja kan.. teringin juga berboypren.. Hati nak memilih lelaki hensem.. Huiiiii ramai lelaki suka sy.. (senyum siput masa lalu terpandang kat sy… atau sy je yg perasan.. Ha ha ha)..

Dek kerana takuttt abah yg sgt tegas garangnya ya ampun dlm hal menjaga sy..  Maka bila jalan hanya sy tundukan muka.. Walhal dalam hati heiii kalau bebas seronoknya lahhh. ..

Pernah Abah tahan Pegawai felda dn cikgu sekolah lalu depan rumah tengok2 dan tiap petang meronda sbb nak tengok sy sedang menyiram pokok.. Abah sy ditahannya pegawai felda dn cikgu tu.. Maka x siapa berani nak mengurat sy masa remaja..

Bukan tu jer.. sy pernah kena baling dengan selipar dn dilibas dengan tali pinggang teruk kena pukul dek abah.. Serikkkk.. Gara2 cina mengurat sy dn sy membalas senyuman.. (x perasan abah mengendap).. Dan cina tu kena sesah dek abah… Jangan sekali2 memalukan keluarga.. Mmg abah x kompromi bab ni..

ITULAH KISAH SY SUSAH BETUL MENJAGA SY…. HE HE.. TAPI BILA KAWIN SUAMI X KISAH.. AGAKNYA KES SUAMI PERCAYA BULAT2 KAT BINI LAH PUNCA ISTERI ADA LELAKI SIMPANAN.. (didikan abah membuatkan sy takut menduakan suami…)

Selepas bergaduh tanpa sebarang reaksi ex suami yg buat bodoh jer.. Kemarahan sy x lakulah.. (begitulah sebaiknya kawin ni, sebaik2nya kalau gaduh salah sorang kena mengalah.. Mmg panjang jodoh.. Ada berkatnya).. Masa tu sy berfikir nape ye dia ni baik sgt atau cacat ke akal dia ni.. Huuuuhhh mmg xda jawapan, lebih baik x payah fikir lah pasal dia..

Satu petang sy bawa anak2 mandi sungai belakang kedai.. Selama ni sy mandi, basuh kain, memasak mengunakan air sungai ni.. Bersih dn airnya sejuk.. Mengalir nampak sgt bersih.. Adoiii kali ni insiden buruk berlaku lagi… anak sy muntah sbb jumpa najis masih fresh dalam kertas..

SEDANG MANDI YATI MENJERIT KAT ADIKNYA.. “Oiiiiiii tengok tu ada bungkusan kertas lah.. jom ambik”.. Sy membiarkan jer anak2 berkubang dn bermain tanpa mensyaki sesuatu.. (anak2 lupa kot bungkusan plastik jumpa muntah masa naik motor)..

Tudung ala2 serban banggali.. ha ha ha.. huduuuuh.. Semua gmbr ni tak da kaitan dlm stori ni, hanya suka2 je..
Tudung ala2 serban banggali.. ha ha ha..
huduuuuh.. Semua gmbr ni tak da kaitan dlm stori ni, hanya suka2 je..

Bungkusan tu makin mendekati anak2.. Air mengalir lah katakan… “Yea yea  dapat”.. Jerit Anten sambil membuka kertas surat kabar..

“YERRRRRKKKKKKKKK MAK… TAIKKK…!!” Sy terlopong dn terus rasa nak muntah.. Banyak pulak tu.. Sambil  Yati menjerit kegelian mengomel2.. “Mak ntah2 India sebelah tu berak Mak.. Sape lagi kalau bukan dia.. Pengotor betul pakai jamban roket (main roket2 dari kertas maksud anak sy)…”..

Anak2 riuh sambil ketawa sambil nak muntah.. “Gelinya Mak T selama ni kita masak pakai air ni hai tobat.. tobat mak T.. Tobatttttt.. Lepas ni mak akan angkut air dr rumah… x nak dah pakai air sini dah..”

Kisah ni sy x lupa.. Masa tu anak2 kecil lagi myb mereka xingatlah kot pasal ni..  Esok sy cerita lagi kisah sy gemuk masa dikedai dgn cepat dn punca makanannya..

7 Comments

  • Nuruhuda

    Seronok bace kisah Puan… Sangat terinspirasi & nak tau lebih lagi. Puan sangat2 kuat semangat. Nak kenal lebih lagi ahli keluarga Puan Rozita hehe

  • bahtera kasih

    hehehe…puan…sy pn kecik2 pnah jgak jd gitu…kalu nmpk bungkusan mmg rse teruja nk tgok….hahahha…maklumlah msa tu kecik lg…xpham pape…erm…yelah zaman dlu mndi kne mandi kt sungai…tv xda…elektrik xda…kne guna pelita..susahnya mak abah nk jga sy adik bradik…huhuhu..alhmdlh skng dh besar…harap bleh balas jasa mak abah..

  • nur

    As salam pn.. Pn, kenapa pati herba amme 60days dah stop pengeluarannya? Masa bersalin anak pertama, luka bersalin banyak n teruk keadaan sy, sy beli mcm2 tp xbaik.. Bila doc cek pun kata luka masih segar pd hari ke 22, then sy cuba pati herba ni.. Alhamdulilah, cpat kesannya.. Sy teruskan lg mase bersalin anak ke2. Tapi masa beli, dimaklumkan yg pati herba tidak akan dikeluarkan lg. Ada produk lain ke yg sama fungsi dikeluarkan oleh pn.?

  • norhidana

    aduhla geli lak baca kisah yg membuang kt sungai tuh… dana dulu masa kecik2 pun bukan org senang tp abah sediakan toilet@jamban utk kami supaya mudah membuang… tidak lah membuang merata2…

    ptt lah org kata air sungai nih kadang bahaya sbb ada yg membuang merata2 gitu

Leave a Reply to jamuratu malaya Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!