Bicara Bonda

Jom Datang Kelas Tasawuf..

Sy dh lama berhajat nak belajar tasawuf dan Usuluddin.. Bila usia semakin senja ni, kena cari bahan nak bawa balik.. Hajat hati menulis ttg tasawuf ni nak ajak jika diantara anda nak joint..

Sebelumnya sy setiap Ahad jika ada kelapangan waktu sy (x kerja luar) sy buat Tazkirah.. Kini Alhamdulillah dapat sy buat 1 lg program ilmu belajar tasawuf di surau kecil di rumah  kecil sy ni..

Sebelum belajar tasawuf kami buat kelas tajwid juga sebb tu masanya agak panjang dn exclusive.. Sy baru je mula buat kelas ni 3 minggu lepas.. Majlis ilmu tasawuf setiap Sabtu jam 9.00pagi sampai jam 12tghri..

Kelas Tasawuf jam 9:30pg setiap Sabtu..
Kelas Tasawuf jam 9:30pg setiap Sabtu..

Kalau ada dikalangan pembaca blog nak joint program silalah datang..!! Bg yg duduk dekat area Bandar Damansara ni jer.. Percuma jer boleh call atau teks Whatsapp 019-2283359 (Azwa).. Admin yg jga group tasawuf..

Majlis ilmu agama mmg x ramai yg nak joint sbb mereka x nampak apa yg indah didalamnya.. Tasawwuf ni sy lihat sgt memperhalusi diri dgn Allah.. Menghargai apa saja yg Allah beri pd kita.. Belajar beradab dgn Allah menundukkan hati.. Membersihkan hati.. Semai rasa sayang pd apa sja yg benda bernyawa..

Nak kaya sy dah mencubanya dn setakat ni boleh sy mendapatkan harta dunia.. Rupanya mencari shurga Allah tu lebih susah lagi.. Makin banyak belajar makin rasa jauh sgt lah diri ni nak dpt syurga.. Mengawal hati dn nafsu tu 1 perang yg paling besar sambil mendidik hati yg keras..

Astaghfiruka waatubuilaik.. Membentuk pengakuan diri pd Allah…

8 tahun lepas sy belajar membaca Quran dgn tajwid supaya bacaan sy sempurna.. Alhamdulillah kini bacaan sy 90% dikatakan lebih baik dri dulu..

Sy belajar dgn 5 org guru selama 8 tahun tu.. Sy  sengaja mencari guru2 yg paling cerewet supaya sy mendapat hasil plg terbaik.. Mmg xmudah nak belajar dgn waktu kerja sy yg sibuk..

Sy paksa diri dn luangkan waktu kerana kaya sy boleh pulak usahakan.. Sy jangan nak berhelah dn bg alasan.. Napa kalau hal bekal mati sy x usahakn sedangkan mati x bawa harta..

Apa buat tu bukan utk org lain ia utk rumah sy dn teman sy dlm kubur.. Yg dah tinggal didunia jangan harap.. Sy berhutang dgn Allah sgt banyak.. Usia ada sikit ni kena banyak tabungan..

Sy memaksa diri dn menyimpan waktu utk memenangi tujuan tu.. Sy merasa malu mengambil banyak nikmat Allah dn  dgn rahmatnya Allah bantu sy membentuk  penyerahan diri ..

Sebagai ibu, sy mendidik semampu sy.. Semua sy harap nak anak terbaik dn soleh. Jika tak menjadi,sy sudah lepas dr tangungjawab sy dgn Allah jika dipersoalkan nanti..
Sebagai ibu, sy mendidik semampu sy.. Semua sy harap nak anak terbaik dn soleh. Jika tak menjadi,sy sudah lepas dri tangungjawab sy dgn Allah jika dipersoalkan nanti..

Sy sukakan quran sejak miskin lg.. Allah bantu sy dn Yasin penghibur sy masa sy sedih zaman dulu2.. Sbb tu sy pesan dn ingatkan diri  kalau sy boleh mengaji nanti setiap hari sy xkan lepaskan diri tanpa membacanya..

Sy mahu menikmati dn terus mencari keindahan quran.. Kenapa sy  perlu merasa begitu..??..

1: Jika dunia sy berteman. Dikubur sy keseorangan.. Sy nk quran jaga sy dri ketakutan..

2: Sy ada berjanji pd mayat arwah Abah sy masa kali terakhir sy menciumnya.. “Abah sy sayang abah dn sudah penuhi keperluan abah di dunia masa abah hidup dn sy akan sayang abah dn  akan jaga keperluan  abah di alam sana selagi sy hidup..” (Maksudnya  sy kirimkan bacaan quran sy pd abah..)

3: Sy x harap waris sy akan hadiah dn ingat pd sy kalau dah mati.. Manusia x boleh dipercayai hatinya.. Sy masa tu ketakutan amat sgt waris sy x dengar sy pd alam kubur nanti.. Belum tentu anak akan buatkan utk sy.. Maka sy siapkan utk diri sendiri dri sekarang. Kalau anak ingat itu atas pertolongan Allah juga lah tu.. Alhamdulillah ..

4: Sy doa Allah bantu sy supaya ikhlas dlm perbuatan mahupun ibadah.. Hanya ikhlas dn  terus beristikamah ibadah itu sy cuba buat..

5: Jika dulu sy berjuang nak hidup senang dihari tua.. Kenapa sy x sibuk bina rumah dn kesenangan di kehidupan yg kekal..

6: Sy cari jalan balik supaya x sesat . Sy rasa xkan rugi hidup membaca dn memahami Al-Quran.. Kerana Quran itu rahsia segala pintu alam ghaib.. Terang dn penawar jiwa buat sy..

 

 

11 Comments

    • jamuratu malaya

      Ika ..banyak keindahan disebalik kessusahn masa belajar tu..Lawan semangat supaya terus mahu memperbaiki diri sbb kita nak menyerahkan jiwa pd Allah nanti paling takut.Sekarang dia memerhatikan jer

  • sitiaziah

    alhamdulillah.. dan terima kasih atas perkongsian puan kali ini. Banyak catatan puan yang memberi saya peluang untuk menyelami nurani saya ini. Catatan kali ini paling menyentuh jiwa saya. Doakan saya juga tidak sesat nanti di sana.

  • Ann

    Salam Puan Hajjah, saya selalu bagi alasan sibuk sbb terlalu menjaga business suami dan urusan rumahtangga. Bekalan akhirat masih kurang sgt. Harap dpt jadi mcm puan hajjah yg berusaha bersungguh2 menambah ilmu sbg bekalan di alam akhirat. Tlg doakan saya ye diberi kekuatan dan semangat seperti puan hajjah utk menambah ilmu agama..

  • che ku noor azlina

    salam. puan, terima kasih atas perkongsian tentang al-quran ini. mudah mudahan Allah pilih kita semua utk kembali kepadaNya sebagai golongan mukhlisin inshaAllah

    • jamuratu malaya

      Che ku,
      wsalam..Sy hargai komen puan dan sy berterimaksih puan doakan sy, maka sy kembalikan doanya agar Puan diberikan kesenangan dan keberkatan hdup didunia sampai ke akhirat

  • aisyah

    bonda, pernah 1 masa lepas solat sy ajak suami baca yaasin. tekejut sy rupanya suami x lancar langsung baca yaasin. padahal ayah mertua sy guru al quran,mungkin sbb lama x pegang al quran. sedih sy ketika itu ..sbg isteri sy ajak dy mulakan mmbaca alquran dari awal, walaupun tajwid sy sendiri tidaklah sempurna. paling susah untuk istiqamah laa,insyaalah sy teruskan untuk mendapat redha allah dan semoga sama2 beroleh syafaat . doakan kami bonda.

Leave a Reply to che ku noor azlina Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!