Bicara Bonda

Umpat hasad.. Akan makan diri sendiri

16-mengumpat
Gambar contoh

Wahai teman…kaum hawa terutamanya..

Mengumpat memang sedap, terlintas dimata.. Tak senang dihati.. Mulalah meragam nak juga cabul mulut… Bila berbunyi mulut.. Maka bergelonjak puas hati..Takat mana puasnya..??  Haaaa….  Nak buang tabiat tu memang susah sebab.. Mulut dan hati jahat tu tak pernah di didik untuk takut kesan hasad dan umpat..

Caranya senang je nak elakkan :

  1. Tanya diri sendiri .. Baik sangat ke aku ni..??
  2. Hari ini hari aku, mengumpat dia.. Esok kalau Allah buka aib aku.. Lagi teruk macam mana ??
  3. Paling takut buat orang ni.. Kifarahnya sampai seluruh keturunan..
  4. Jangan berkawan dengan orang kaki umpat,suka menfitnah, mulut luas tempayannya..Di khuatiri akan terikut-ikut..
  5. Tak dapat bonus pun fitnah hasad  umpat orang…
  6. Bila  hasad, fitnah dan mengumpat.. Hati makin berpenyakit semakin berat..
  7. Tak ada untung.. Malah sendiri rugi..

Jom kita pelan-pelan.. Buang sikap ni.. Semai rasa sayang, hormat dan membahagiakan orang lain.. Percayalah cakap saya.. Refleknya pasti datang pada kita semula..

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!