Dugaan Nooraini

Fitnah & Stress Lemak perut ku je 5kg.. Gemuk macam 2 guni geras.. Dugaan Nooraini : Part 50

Rasa malu sedih dn hilang kawalan diri.. Mood x ceria menguasai diri sy masa layan pelanggan,  sy kalau boleh nak tutup muka.. Lebih2 lagi kalau ada peneroka yg memandang kekedai kami..

Doa sy x putus dlm hati… “Jangan lah Ya Allah mereka menyebarkan fitnah lagi kat Indon2 dn pelanggan sy kat kedai ni.. Malunya Ya Allah.. Tutupkan aib sy Ya Allah.. Engkau maha Pembela dan engkau lah tempat aku menyerah diri Ya Allah.. Mudahan Allah ganti kan takdir yg lebih baik.. Engkau yg beri aku ke-adilan”  

Seminggu lepas akibat fitnah tu sy sudah kembali kuat dan bersemangat.. Indon dn pembeli setia x faham perasaan sy dn myb mereka xtahu.. Myb juga xda peneroka yg menyampaikan fitnah tu..

Disudut hati sambil menyedapkan hati sendiri… “Kalau disebarkan fitnah tu kepada pelanggan Indon ni, myb mreka xkan percaya fitnah ttg sy.. Mereka sgt menyenangi sy dn sgt kuat perkaumannya.. Buktinya mereka x pernah membeli di kedai India sebelah.. (walhal kedai India tu lagi grand dn boleh berhutang, sedangkan dgn sy beli cash.. tp org Indon tetap setia dgn kami)..”

Bukan itu sja, Indon2 ni yg mengumpulkan geng Indon utk terus menyokong dn membeli barang dikedai sy.. Indon simpan duit dgn sy juga makin banyak.. Ini bukti nyata sokongan ttp setia pada pd sy kerana Indon2 ni merasakan sy org Indon.. (sbb sy fasih bahasa Indon) Mereka menceriakan sy dn secara x langsung  merawat kepayahan sy..

Dikeramaian org dn kemurahan rezeki Allah uji terus meguji…. JIWA Kosong….!! Rindu sgt, harap sgt,  yg x tau mana “orgnya” yg sedang sy cari.. yg sy rindu… (untung lah jika anda memiliki org yg sentiasa menemani dn bagi semangat.. Dlm cerita hidup sy ni dah lah susah, xda sape2 dlm hidup sy.. Apa sy cuba sampaikan dlm stori sy… “hati manusia ni perlu teman utk hidupkan semangat.. walau ada pasangan,  hidup kami kaku… jiwa jadi beku”..)

Sy x boleh tipu diri rasa kekurangan dlm hati… Xda kawan, sedara, atau insan yg rapat temankan sy  bercakap.. Sunyinya lah.. sedih.. pandai2 sy pujuk diri.. Masa sedih tu sy cari punca2 nak bahagiakan diri sendiri.. Kalau pandang muka anak2 masa tu hati ni x putus2 berdoa (Mudahan anak2 ni besar nanti jadi teman sy paling baik, xkan sakitkan atau kecewakan sy)… Sy x pernah lupa apa sy doakan ttg anak dn ttg teman ni…

Memujuk diri yg rasa kosong dgn mengatakan seronoknya masa menghadap makan… nikmat yg sgt sedap.. Sy makan dgn banyak x berhenti.. Sy x minum air masak langsung hanya air teh tarik dn minuman air gas.. Mirinda merah, fanta merah, sarsi dn Ice cream soda.. Makin manis makin bergas makin syok.. Sendawa pun berasa gas.. ahhh seronoknya… Kesannya perut sy besar dn mula berlipat 2.. Sebelum ni xda…

Sy x pernah berdiet masa tu.. Gemuk tp masih stabil cuma x lah langsing lagi.. Lama2 sy sering lesu dn sengal2 badan.. Sy merasa badan makin berat,  dagu berlipat, tengkuk pun ada lemak keras macam bonggol unta.. Perut berlipat..

Zip seluar terpaksa terngaga, terbuka berzip separuh..  Sbb tingkatnya lemak2 perut yg melimpah keluar.. (anggaran berat lemak2 perut tu je 5kg).. Sy xda timbang, nak timbang sy pergi ke kantin felda cari Lan (anak muda pekerja kantin)..

Sy         : Lannnn.. oooo Lan, kak nak tanya kut kut kantin ni ada timbang x Lan, yg boleh timbang  lebih pd 50kg.. paling berat Lan kak nak ..

Lan      : Nak buat apa kak..?

Sy         : Akak nak timbang berat badan akak lah..

Lan      : ha ha ha.. ada kak timbang utk guni besar2 kak.. gula dn beras… Hari ni dlm sejarah nak buat timbang org… (berjalan sambil mengejek sy)

Sy         : Alahh Lan janji timbang.. Akak dh gemuk Lan.. nak tau berapa dah berat akak ni..

Lan      : Betul lah akak gemuk pd dulu… tp ok lah tu.. sbb anak akak dah ada 3 org.. 

Sy         : Lan akak baru 24 Lan, anak 3 dah boyak… (sambil naik ketempat timbang) Lan ko tengok kan dacing ni.. Berapa berat akak… Kak x reti tengok sbb xda tulisan.. (Dacing besi zaman dulu warna hijau)..

Lan      : Dulu berapa kak..? (sambil adjust dacing)

Sy         : Masa kurus 43kg.. Bulan lepas 65kg..

Lan      : (memerhatikan dacing sambil senyum2) Sekarang 73kg kak.. Dekat 2 guni beras tu..!! Seguni 50kg.. ha ha ha ha.. Akak akakkkkkkk..

Sy         : Adoiii akak macam beras ya Lan… 73kg…

Sy x marah Lan kutuk sy.. Sy hargai sgt..!! (Bagus sbb tanpa org kutuk, sy x sedar yg sy berobesiti).. Slogan provok diri sy ialah..  “Seberat 2 guni beras..” Sy kena kurus, perkara pertama sy kena buat balik ni… Sy bermula dgn tulis kat kertas 2 perkara recall balik.. “Apa makanan harian yg sy makan sekarang.. Dan ingatkan kembali rutin makanan masa sy miskin…”..

Lebih kurang mcm ni tiimbangan sy dahulu..
Lebih kurang mcm ni timbangan sy dahulu..

Bezakan dn sy mulakan cara pemakanan tulah.. Sy makan jamu lebihkan dos macam lepas bersalin yg nenek kebayan ajar.. Sy cari herba2 tu.. Ada yg ada dn ada yg xada bahan2nya.. Antara lain sy buat ulam beberapa jenis kunyit dn bunga2 herba masa makan.. (Ia membantu sy senang kurus..)

Sy hanya makan herba dalaman utk rahim.. Supaya kurus!! (Jamu sebenar bukan pil macam sekarang) Sekarang jamu tu dikenali Dfolia.. Itu je sy makan utk kurus.. Badan muda, mudah dibentuk utk kurus.. Hanya sy jaga sikit pemakanan.. Lps tu penjagaan rahim saja utk sy nak kuruskan balik.. x susah.. Sy aktif x perlu lah bersenam..

Sy sedar nasi goreng berplanta, kuih melayu, teh tarik, air gas punca kegemukan.. Sy kurangkan je kauntiti makanan.. Bukan x makan terus.. (Penjagaan makanan zaman muda 20an.. 30an.. 40an totally xsama BEZA TERSGT BEZA.. produk dos pun xsama, sy makan utk kurus)..

 Nota sy ttg diri sy yg wajib anda baca…

(Diet ni sy agak2.. reka2 sendiri je masa dulu2.. bila kali ke 2 gemuk sy duduk KL sy mengkaji lebih dalam ttg makanan sy dn herba.. Nanti kalau anda follow stori dlm blog sy dugaan Nooraini sy cerita sy gemuk kali ke2, masa bersalin anak sy Aiman Hazeem, masa tu sy berusia 28 tahun.. Sy kurus semula dgn formula sy belajar dgn Dr Ayurveda.. Kini ada jual di ST set slimmingnya garlic plus,  slimmertique dn lucimax.. Baru sy faham kurus ni cara didik badan, senaman, produk suplemen dn makanan harian x sama keperluannya ikut usia gak..)

Kembali ke stori Dugaan Noor Aini,

Masa tu badan sy berpeluh sangat banyak, buang air kecil pun banyak, sy x minum air gas, dan banyak minum air putih.. Segelas sebelum 20 minit makan nasi dan 20 minit lepas makan..   Kesannya sy lebih cergas, muka kemerahan sebulan je baju sy dah longgar kembali semuanya..

Sy pergi lagi ke kantin.. Bawa anak2 sekali penuh motor sy angkut anak2.. Sy nak cari Lan lagi… Timbang lahhhh apa lagi..

Sy         : Lannnn.. akak nak pinjam dacing lagi ni…. ko kat mana Lan..?

Lan      : Jappp akak, sy kat store.. (Lan dalam stor menyahut..).. Alah kak baru je timbang xkan turun banyak kak… (sambil berjalan mencari sy dn terlopong tengok sy..) Akak akakkkkkkk mana 2 guni beras tu..? Akak dah kurus ajaib kak..

Sy         : Ha aaaaa.. hinaan ko bawa berkat Lan.. (Seronok sgt sy Lan komen) 

Lan      : Jom kak timbang.. (Kami berjalan sekali ketempat timbang..) Kak ko cantik kurus kak.. Macam anak dara.!!..

Sy         : Berapa agaknya Lan yer..? xsabar nak tau ni.. (sy naik ke timbangan)

Lan      : Sabar kak… (Lan adjust dacing lagi).. Kak 52kg kakk… Banyaknya 73kg tinggal 52kg.. sebulan je kak hilang 21kg..

Sy         : Lan nasib baik ko kutuk akak guni beras.. ayat tu kak buat kak betul2 nak kurus.. Ni kena buat lagi Lan.. Kak nak badan kak 42kg balik…

Lan      : Bagus kak.. Yg penting kena macam anak dara.. Biar 10 anak kan kak, kena kekal bentuk badan macam anak dara..!! (Sy dengar kan je bebelan anak muda ni) Alahhh kak tengok bini peneroka dn bini pegawai2 felda sini semua macam guni beras siam… Akak sy minat akak juga.. bini org kat sini akak  paling cantik.. Sy suka tengok akak.. mereka semua tu kecoh dgn akak sbb cemburu jer bukan hal apa pun.. Sy tau akak baik..

Sy         : Ko jgn lebih2 Lan… jangan cakap suka2 dgn kak.. Kak ni bahan fitnah.. X pasal2 ko pulak kena fitnah nanti dgn akak.. atau mana tau nanti ko pulak jadi bermuka2.. Nak selamatkan diri ko, lepas tu ko cakap akak goda ko pulak..

Lan      : Sy nak buat apa macam tu… ishh xkan kan… Makwe sy ada kat sini je.. lagi muda.. Sy bukan pengecut kak… MAKSUD SY KAK… Kalau sy kawin sy nak bini sy jaga badan macam akak… Tak melilau mata kalau tengok pompan lain.. Sbb tu sy nak bini sy pun lawa.. he he he.. Ermmm.. ehhh kak kalau sy jadi Ustaz pun sy suka dgn akak..

Sy         : Ko ni sewel ke dah Lan..?? (Dlm hati sy Lan ni nak test or korek rahsia sy)

Lan      : Apa x nya kak,  Ustaz mmg ensem… Bukan nak kata apa kak.. sy sebagai lelaki ni kak mesti nak yg bini yg lawa kak.. Bukann macam ikan kembung pecah perut..

Sy sambung lagi nanti Ani panjat lori dn kaki terkena zink sampai nampak tulang.. ngeri sgt masuk hospital…

 

5 Comments

  • butterfly

    Wowww…cepat betul puan jd kurus.kadang2 kutukan org tu yg jd pembakar semangat kita!tp tu laa..bila dh cantik,org fitnah plak.org kita mmg xlari dr hasad dengki.

  • jai

    fuh..kjap nye da smpi bab 50..nmpak sgt da lama xbaca blog auntie..hehehe..dasyat la..dlm mse sbln turun 21kg…

  • azlina

    Salam..puan rozita.saya ada ambil set bersalin st pada 2002.setahun selepas itu .menyusul dgn set resdung & st slimming product..pada mula nya…sy turun dari 64kg kepada 49….tapi..selepas 13tahun..sy naik balik now 62…sedih puan.sy cuba ambil balik st slimming set..tapi kenapa yer..xturun dah…mcm dah imun jer..hope puan sudi bg pendapat..tqvm.

    • jamuratu malaya

      Wsalam.., Azlina
      ya sebati dn dah lali..sbb tu sy selalu upgrade buat produk baru sesuai dgn keperluan badan dn usia.

      ..sy sekarang makan royal v , sedu arrow, d folia…dan dietry kolestrol. ..Baru boleh sy kurus…

  • GokuSuperSaiya

    asallamuallaikum bonda. haha guni dua beras. sy ni dh 8 kali gemuk kurus. pertama gemuk kesalahan nasi ayam sekolah rendah sy. masa tu RM 1.20. sejak sy makan nasi ayam badan sy naik. lepas tu form 4 kurus sebab zaman tu sy ada minat awek. masa sekolah perempuan ramai lawa rambang mata . perempuan zaman sekolah hormon kuat sangat semua nak menayang.

    lepas habis matrikulasi gemuk balik sebab kemalangan, duduk rumah 3bulan terus bulat. yes logik boleh kurus dalam masa sebulan syarat senam malam jangan makan mmg mujarab lemak2 akan cair segera tanpa perlu bersusah payah.

    baki 5 kali kurus gemuk masa kt uitm. cuti sem gemuk, naik sem kurus. motivasi sy perempuan melihat walhal xmelihat mana pun . susah kalau ramai perempuan cantik terasa hina bila fizikal gemuk. duduk uitm best niaga burger, laundry shop.

    niaga burger ni sy gaduh dengan senior sy sebab gaji xbayar, bayar seketul burger. deal lain dapat lain. kalau kita salah bgtahu kesalahan kita dan bagi peluang berubah. bukan ending 3 bulan terus potong macam2 last ciput gaji. so sakit hati sangat2.

    niaga dobi best. baju sendiri basuh sendiri.kerja duduk dalam dobi boleh study. kos sangat tinggi sebab guna elektrik. dobi luar guna tong gas untuk dryer dobi kita guna elektrik.ending sem masa tukar pengarah semua ada magician berlaku modal dapat ciput next group pengarah dapat mesin baru.

    kesimpulannya niaga koboi hasil pun koboi. niaga bodo paling untung jual sosej rebus je lari keliling uitm satu malam RM200 bodo2 boleh buat. budak uitm kaya kuat makan kalah jin irfit. masa ada jamuan ke dinner jangan jual sosej rugi je jadi timing tu penting. pak guard uitm ni pun satu hal bila ada peniaga buat aduan sosej di seludup masuk uitm mula dia wat operasi . ada beberapa kali sosej kena buang sebab tidak berjaya di seludup. dah pesan dah guna kereta lain sibuk nak guna kereta sama. nak masak sosej rebus kena guna air panas betul xboleh guna air panas kt koridor tu nanti sosej keras

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!