Bicara Bonda

Tips berguna kenali sikap lelaki & hormonnya yg isteri wajib ambil tahu..

Panduan Isteri Kenali dan Rawat Suami..

Sy berat dn malu sekali nak menulis bab ni..Sy gagahkan menulisnya sambil tersenyum2 ni.. ha ha ha nak gelak pun ada.. Sekadar informasi xda niat nak cakap kotor atau lucah (sy x suka cakap kotor).. Jenuh sy mikirkan nak berkias menulis ni..

Sy dapatkan info ni sejak muda (sbb sy suka mengkaji herba dn keperluan manusia) Sekarang lagi lah banyak sy dpt informasi sbb dah lama jd pengasas.. Pm/chat di FB sebagai saluran komunikasi antara sy dgn pengguna..!!  SEJUJURNYA SY BUKAN PAKAR SAKIT TUAN sekadar sembang2 jer ni..

Dri pengalaman kenalan/wanita yg berkongsi pengalaman masalah hubungan intim yg membuatkan perkahwinan mereka menjdi retak dn suram.. Ada yg sampai bercerai pun ada.. Sulit perkara ni malu pun ya juga untuk diceritakan.. Kita org melayu x mudah membincangkan ttg ni.. Lg lah secara terbuka..

Tp kalau x da org bercerita mana nak sampai ilmu dn informasi ttg ni.. Perkara ni melibatkan kehambaran perkahwinan (berkaitan sex) yg itu juga sering ditanyakan kepada sy.. Tujuan tulisan sy kali ni myb membantu wanita yg sudah bergelar isteri memahami perubahan perilaku suami..

Sejak dulu sy kurang memberikan perhatian..”lelaki lemah Sex kenapa dan apa puncanya” Tetapi sy tetap ambil tahu ttg perkara ini.. Malah sy ada membuat 2 produk utk kuat lelaki.. Dah belajar buat herba kena tau sabab musababnya, bukan setakat belajar  mengadunkannya jer..

Lelaki x sayang nyawanya..

Wanita dikatakan lebih panjang usia dri lelaki atau dgn tepat lagi.. Alasan kukuh kenapa lelaki cepat mati “kerana lelaki kerja lebih berat dn masa kerja lebih panjang” dibandingkan wanita.. ha ha ha kata Awie “Itu semua Poyo”.. betul ke..??..

Wanita kalau nak kira lebih banyak kerja dri lelaki dn x cukup rehat.. Sedaya upaya nak servis.. layan, ye lah sayang kat suami.. Tengah malam x cukup tidur jaga anak kecik sakit /menyusukan anak lagi.. kemas rumah x berhenti.. Belum lgi bapaknya merenggek (sy bergurau jer..) Ramai wanita kerja cari duit bantu family.. Sy rasa wanita lagi penat dri suami.. Mmg x cukup rehat jika dibandingkan dri lelaki.. ITU PENDAPAT SY SEBAGAI ISTERI DN WANITA YG BEERKERJAYA..

Punca2 kaum lelaki ke kubur lebih awal sebenarnya disebabkan merokok, minum arak, dadah, xnak makan ubat bila sakit, degil x mendengar kata doktor (apa lagi isteri cakap lagi x nak dengar) x sanggup berpantang jaga makan.. Gejala sosial atau kemalangan (naik kereta laju dan merempit).. Lelaki mati muda banyak akibat penyakit jantung, kanser, strok, penyakit paru-paru kronik, jangkitan dan kencing manis..

Org sering membicarakan kelemahan wanita jerr & dikaitkan “dah menopause lah tu”.. Kesian wanita ni.. bila menopause dianggap noktah segala keistimewaan dlm dirinya sudah berakhir.. x cantik.. hambar macam xda erti.. he he lelaki pun sama lah melalui fasa tu.. Penuaan diri bukan sja berlaku pd muka jer..!! otak & organ sex ikut sekali..

Seterusnya ttg dunia lelaki..

Lepas ni bait2 ayat sy akan banyak menulis melibatkan Alat sulit lelaki .. Sy panggil  “ Mr H.. atau maksud sebenar  En. Hapy”.. kalau wanita Miss V.. Adil kan nama tu “Mr H”.. (senyummmmm) Psttttttt… “Baca pelan2 baru senang faham sbb sy banyak berkias ni”.. Juga melalui fasa tua juga.. he he “En. Hapy”..

Jika selalunya waktu pagi En Hapy bangun awal menunjukan kesihatan tangkasnya sedangkan siTuannya x bangun.. ishh masih tidur lena….!! tetiba pd satu pagi x Mr H x bangun dah.. apa dah jadi..?? Itu menunjukan lelaki melalui proses beransur-ansur kearah penurunan hormon dh tu, sekitar umur 40, perubahan menjadi lebih ketara.. Bukan sj perubahan badan.. En Hapy juga mula perlahan dn tindakannya juga berbeza.. nape yer..?

Itulah masalah biasa proses penuaan. Darah semakin kurang ke kawasan tu. Aliran darah menuju kesitu sudah tersekat, ia juga memberi kesan kepada jantung , otak dan “En Hapy”..  Warna berubah  dan saiznya mengecut.. Sebenarnya ukuran saiz “en hapy” tu bermula dri dalam badan lelaki juga.

lelaki boroiKpd lelaki berbadan gemuk atau perut boroi sesungguhnya itu juga mempegaruhi saiz pangkal “en hapy”.. AWAS ia mengecilkan saiz asalnya..Lelaki sama wacam wanita jugak ada 2 hormon.. Bagi kaum adam ”Hormon Testosteron” merupakan hormon utama yg diperlukan lelaki utk kerja aktif sex dn perkembangan otot lelaki.. Kurang hormon tulang mereka menjadi cepat rapuh.

Suka sy mengingatkan disini wanita atau lelaki gemuk akan ada masalah dlm sex.. Bagi lelaki & wanita yg berperut buncit pengumpulan lemak menurunkan hormon dn semangat sex.. Lelaki yg melewati usia 40an jika berbadan gemuk atau perut buncit menjadikan mereka cepat tua “menggangu fungsi ketangkasan sehingga menjadi lemah”..

Tanda lain pd kesihatan mereka boleh dilihat sama seperti wanita menopause :

1.    Susah tidur

2.    Rambut jatuh – botak

3.    Lesu badan

4.    Kemurungan dn mood x menentu

5.    Sesak nafas mduah penat

6.    Kulit kering

(Ini semua identiti penuaan lah)

Hormon testosteron membantu menyokong tisu saraf kpd rasa kepekaan atau keinginan kpd seks.. Apabila tahapnya mula jatuh, akan xda nafsu kpd sex… x rasa sensitif pd bahagian EN. HAPY.. (susah sy nak bermain kata2 ni).. Ia melibatkan rasa kepekaan “en hapy“.. maka sukar nak merasa terangsang atau orgasme..

Makanan harian, jadual waktu makan, suplemen mempengaruhi  tenaga kelelakian dan kemenangan di “tempat tidur” untuk mencapai kekuatan yang maxima. Antara  jenis nutrisi makanan yg baik mesti ada Kalori, Karbohidrat, Lemak, dan Protein.

Lelaki x elok makan banyak lemak kerana boleh mengubah testosteron menjadi estrogen. Nanti kadar hormon lelaki jd rendah  Maksudnya disini peningkatan lemak pd badan dn makan banyak makanan berlemak menjadikan lelaki lemah kpd sex ..

TIP UTK  MAKANAN LELAKI

Sumber karbohidrat seperti roti gandum, buah dan sayuran sgt membantu kepada tenaga lelaki. Yg paling utama lelaki kena makan cukup protein.

Tiram atau kerang banyak mengandung protein, magnesium dan zinc. Tiram mengandung lebih banyak zinc di bandingkan dengan semua sumber makanan lain. Ia berkesan utk pertumbuhan otot dan tingkat testosteron. Seeloknya makan 1 minggu 1 kali.

Telur merupakan sumber makanan terbaik utk bantu sex lelaki. Ia ada sumber protein dan kolesterol. Hormon Testosteron terbentuk dari proses sintesis antara kolesterol dan protein yang juga merupakan pembentuk hormon penting di dalam tubuh.

Daging merah/Daging lembu sgt meningkatkan hormon testosteron dan pembentukan otot tubuh. Cari yg x berlemak. Sumber  makanan yang sangat sempurna yg ada protein, zat besi, magnesium dan zinc. Tu lah bhan paling penting meningkatkan testosteron.

Sumber kekacang banyak protein, serat dan zinc yg penting utk badan mengalakan testosteron.

Bok Choy/Sawi Pendek..
Bok Choy/Sawi Pendek..
Radishe
Radishe

Sayuran yg disembur racun merupakan bahan bahaya utk kesihatan malah ia menurunkan dan merendahkan hormon lelaki. Sayuran terbaik utk lelaki brokoli, bunga kubis, sawi hijau, sawi pendek/bokchoy, turnip greens, collard greens, rutabaga/lobak bulat, radishes, daikon.

Rutabaga/lobak bulat
Rutabaga/lobak bulat

Sayur sy sebutkan tadi mengandung phytochemicals. Menurunkan hormon  estrogen yang tidak baik dan berpotensi untuk mengurangi efek negatif Pengurangan kadar testosteron.

Madu  & bawang putih sangat kuat meningkatkan hormon lelaki.

Makanan menguatkan sex secara Ayurveda ialah asparagus, anggur, kurma, daging, telur, coklat, susu kerbau, tiram, pisang, avacado, jus aloe vera, buah delima manis adalah makanan beberapa untuk meningkatkan kuasa seks bagi lelaki.

Ayurveda menjelaskan bahawa makanan bergula, garam dan rasa masam meningkatkan kekuatan seksual dan pahit, panas, terlalu banyak barang makanan pedas menyebabkan menurun hormon seksual.

Buah2an menghasilkan sumber antioksidan dan serat. Gizi bagus dlm buahan mengatasi ketidakstabilan hormon lelaki. Kpd para istri bila tengok suami malap jer elok baca tulisan sy kali ni dan bagi suami makanan yg berkhasiat.

Esok sy sambung lagi info ttg dunia lelaki andropos.. fantasi hubungan dan “Lelaki pun ada senaman kegel” untuk elak mati pucuk..

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!