• Petua Bonda

    MESIN- yang saya gunakan untuk masakan…

    Assallamualaikum .. Yang sangat saya hormati kepada anda semua yang sudi menziarahi ke laman Petua saya ..Ye lah namanya pun Petua Bonda..maksudnya orang TUA BANYAK PENGALAMAN.. Apa saja kebaikan dan perkara yang memudahkan dalam pengalaman dalam kehidupan saya sejak muda sehingga kini akan saya muatkan dalam ruangan ini. Sekiranya ada kebaikan petua saya ini dan boleh membantu anda , saya lah orang yang paling gembira kerana sebagai manusia kadang-kadang kita perlukan pengalaman dan ilmu orang lain sebagai ikhtiar. Melawati blog saya yang masih awal lagi terlalu awal lagi pengisiannya mungkin dapat membantu kerja –kerja didapur lebih mudah. Yang pasti kesibukan berkerja bagi wanita masih mampu menguruskan keperluan keluarga lebih mudah..!!…

  • Resipi Bonda

    Roti Kentang…

    Bahan 1 Air sejuk 150 ml Garam 1/8 sudu kecil telur ayam gred b Butter 60 gm gula 70 gm Yeast kering 6 gm Bahan 2 Susu tepung 5 gm High Protin Flour 260gm Potato flake 40gm Petua saya : Saya mengunakan mesin khas membuat roti yang ada setting masa- sekali dengan oven untuk memasak. Tetapi jika anda tidak ada mesin membuat roti seperti saya maka boleh membuatnya dengan mesin kek biasa untuk mengulinya. Cuma kena jaga masa dan kawal putaran mengikut step. Maaf ye..saya tidak ada tips dan cara menguli mengunakan tangan . kerana saya tidak mengunakan tangan.. Masukan kesemua bahan 1 dulu diikuti bahan 2. Cara menguli –…

  • Petua Bonda

    Labu Kau Memang Manis…!!

    Labu paling sedap ialah kacukan jepun..Dimasak tanpa buang kulitnya – Beli di Cameron Highland ada. Sekilo RM 7.00. Mahal tapi sedap.. Selain masak lemak masak rebus dengan serai dan lada.. Orang yang ada masalah angin dan bisa tulang tak digalakkan makan banyak ..!! Banyak kebaikan labu untuk manusia. Ia mengandungi banyak sumber vitamin seperti A, C, berkalsium, fosforus, zatbesi, Antioksida, beta karotin serat atau fiber yang tinggi dalam labu turut berfungsi mengawal nafsu makan. Rasullullah suka makan labu..!! Ketahui  kebaikan labu untuk kesihatan tubuh manusia dan merawat beberapa penyakit seperti : Rabun malam tekanan darah rendah Penyakit demam kuning – darah tinggi Mengawal cirti birit dan demam Batu pada buah…

  • Bicara Bonda

    Hamba Abdi atau Isteri ???

    Wanita ini ..saya kenali +- 20 tahun lalu .!! Sebelum ST dibina…kelulusan UPM..umur 44 tahun. Sangat baik akhlaknya dan kuat agama..rajin serta taat pada Allah dan suami. Ia dipaksa menjadi buruh siang dan malam membungkus kurma, kismis menjual tulisan khat dimana-mana expo dan bangunan kerajaan. Dia mengangkat barang berat dan 2 kali mengalami keguguran. Ingin menjadi isteri yang taat dan mengharap syurga Allah, dia lupa kepada hak dirinya sebagai manusia, ibu dan isteri..Dia melahirkan anak, suami tak datang jenguk apa lagi menjaganya..!! Sihat suami dia datang kepadanya, dia sakit suaminya tinggalkan dia.. Semasa dalam pantang dia merayu dan mencari suaminya untuk datang dan mendaftar surat beranak . Suami tak peduli…

  • Bicara Bonda

    Pengalaman melihat orang disihir..!!

    Sihir ..?? ..saya paling benci orang yang mengamalkan sihir.. saya pernah rasa…saya pernah tengok..!! kalau kena sihir ilmu pengasih atau penunduk rasa jatuh cinta tu macam kena macam pil khayal. Jadi bodoh ..ikut jer…Tapi tak kekal lama , kalau banyak mengaji Al Quran dan beramal lama-lama sihir tu akan pudar juga..rasa lamunan dek cinta dan bodoh tu hilang dan hati akan jadi normal semula . Nak lari dari orang tu..!! Kalau tak kuat dengan zikir dan amalan, orang itu selamanya akan terperangkap dalam dunia halus pengamal ilmu syaitan. Semasa saya di Pahang – kampung pagar sasak dekat sempadan Gua Musang, seorang wanita isteri orang kaya ke pasar. Agaknya isteri tauke…

  • Bicara Bonda

    Lagi Moden – Lagi kuat sihir – semakin jahil..!!

    Dengar dari orang bersembang nak dapatkan tukang buat sihir paling bagus ialah orang Indonesia, thailand dan orang asli kat malaysia..!! Nak apa cakap je..Ilmu cantik, kunci hati, pengasih, pemisah rumah tangga, kunci nafsu serta penunduk sangat terkenal kepakaran bomohnya No1 katanya dari di Indonesia. Artis barat juga banyak mengamalkan sihir dan datang ke indon..!! Kisah susuk yang ditanam dimuka dapat dikesan melalui x-ray terhebah kesana dan artis barat dikatakan ramai mencari di Indonesia. Tapi ramai yang tak tahu sebenarnya sihir paling hebat datangnya bukan dari Indonesia tetapi dari Mesir, Mekkah dan Madinah . Sangat banyak orang yang terkena sihir disana. Pakar Mua’lij atau Perawat Islam paling banyak datangnya berasal juga…

  • wanita sedang membaca Al-Quran
    Bicara Bonda

    Hebatnya Ayat Al-Quran…walaupun CD..!!

    Saya sangat suka Al Quran sejak dulu lagi . Masa miskin tak ada duit nak bayar guru mengajar. Bila berduit maka pasti saya akan belajar.. Kisah saya disini nak kongsikan kehebatan AlQuran dan kesannya..!! Lain orang lain budaya ..!! Pengalaman saya kes pembantu rumah yang pakai susuk ada dalan 7 ke 8 orang..kes paling berat pengalaman maid bersusuk ni ada 3 orang.. Bukan semuanya tak baik..cerita ni sekadar teladan.!! Sejak tahun 2000 sehingga sekarang,  pembantu rumah saya tak kurang dari 20 orang.  Rumah saya ada banyak bilik. Bilik tidur utama saya ada tempat solat  dan ruang menonton TV. Setiap hari akan dipasangkan cd rukyah dari Yaman. Siapa datang kerumah saya…

error: Content is protected !!