Bicara Bonda

Sy suka suplemen..

Sy nak tulis kali ni ttg diri sy.. Sy sgt suka Suplemen, jika dibandingkan dgn aksesori.. Pasti sy menolak aksesori dn mendahulukan suplemen.. Apa sy makan mmg adakala busuk dan anak2 pun nak muntah baunya bila sy blend sebagai jus minuman sy..

Yg pahit itu ubat.. Yg sedap itu racun… Bagi sy pemilihan makanan seharian dn suplemen yg bagus sgt banyak menafaatnya.. Lihat saja air susu ibu..!! Bila kurang sayuran dan bahan berkhasiat air susu terus berubah cair..

Jika banyak sayuran dn makanan kaya gizi ia akan pekat.. Dan anak menyusu kekenyangan.. sihat badannya.. Wanita yg hamil dn menyusukan anak sebagai bukti paling nyata ttg apa kita makan..

Seperkara yg sy lihat jika wanita hamil dn menyusukan kurang zat ia akan merosakan kalsium, tulang ibu dan boleh dapat penyakit anemia..

Kekuatan kalsium dapat dilihat jelas melalui gusi, gigi dan masalah sendi.. Makanan seharian yg kita makan jika x tahu nilai kalorinya mengemukan..

Masa memasak makanan dan mencuci bahan makanan juga zat akan hilang.. Sbb tu suplemen dn mengetahui ttg menjaga kualiti makanan sgt penting..

Gambar ni 1/6/2005 masa pengambaran TV3 / Makeup Artis makeupkan..(10 tahun lps)
Gambar ni 1/6/2005 masa pengambaran TV3 / Makeup Artis makeupkan..(10 tahun lps)

Jika makan je x tahu nilai gizinya, pakai sedap makan saja maka badan akan kekurangan pada setengah2 vitamin yg diperlukan oleh badan..

Jika kita tahu makanan dan suplemen apa yg kita ambil, anda akan lihat hasilnya.. Bagi sy sgt jelas buktinya pada diri sy.. “setiap suapan yg kita makan ada menafaatnya dan kemusnahan pada badan..”

Suplemen x nampak bergayut pada badan macam perhiasan.. Tpi ia melekat dn terjadi pd badan.. Ia bertahan dn sangat menyenangkan bagi sy peminat suplemen.. “Kalau asas diri x cantik pakailah aksesori, make up tebal ke atau baju mahal mana pun xkan cantik. Sbb tu sy pentingkan asas diri yg kena jaga lebih.”..

Itu yg sy rasa lahh.. Sbb tu sy rela baju murah janji cantik.. Org bukan tau harga baju sy.. Nenek kebayan yg mengajar sy ttg herba pernah berkata dan kata2nya tersemat abadi kat jiwa sy.. “..Anak, kamu jaga badan sekarang amalkan makan herba2 ni.. Kesan x nampaklah sekarang.. Nanti umur kamu 30an.. Kamu akan nampak bezanya antara kamu dgn org lain” …

Zaman sy dn mak sy dulu2… Wanita 35 tahun dah nampak tua sgt lebih2 lagi dah beranak  banyak… Zaman sekarang banyak wanita nampak muda, meskipun usia 40an.. X nampak pun usianya.. Boleh disorokan..!!

Gambar ni 21 tahun lps.. Semasa umur sy 30-an (3/1/1994).. Masa tu dlm R&D ST, baju yg sy pki ni baju pinjam kwn pnye..  Yg baju Yatie pki ni adalah bju sy.. he he he.. nk jimat.. (Sy mencari pakar microbiologi/belajar perubatan ayuverda sblm ST dikenali)..
Gambar ni 21 tahun lps.. Semasa umur sy 30-an (3/1/1994).. Masa tu dlm R&D ST, baju yg sy pki ni baju pinjam kwn pnye.. Yg baju Yatie pki ni adalah bju sy.. he he he.. nk jimat.. (Sy mencari pakar microbiologi/belajar perubatan ayuverda sblm ST dikenali)..

Semalam baru terfikir nak tulis pasal ni.. Masa tu menyembang dgn anak angkat sy(perempuan).. Dia kerja sementara  nak masuk U.. Tinggal dgn sy dirumah sambil mengajar anak.. Ada juga kerja bantu sy di ofc… Dia melihat kekuatan sy berkerja yg menjaga setiap makanan dan pergerakan sy..

Dia kata seronok mendekati sy secara dekat.. Mendengar sy bercakap semasa ceramah dia belajar erti dunia org niaga susah jerihnya, jaga kecantikan lebih dekat cara pemakanan sy (yg sebelum ni dia naif ttg perkara2 wanita dn permasalahan).. “Ermmm betul lah apa Ami cakap semua sama dgn rutin harian Ami.. Sy nak cantik dan jaga badan lepas ni, suka tengok org cantik 2..”..

miza, puan n nana
Gambar terkini, anak angkat sy sblh kiri sy..

 

Sikap sy yg mmg suka bagi nasihat perkara baik2 kepada siapa sj yg dekat dgn sy… X kisahlah hal kehidupan ke, ttg kecantikan dn pemakanan.. (setakat yg sy tau lah)

Yang pasti cara makan, pergerakan dn cara hidup sy amat sukar diikuti oleh orang lain.. Bagi sy lagi susah org nak ikut itu lebih menarik ttg sy.. Asalnya sikap ni sy suka2 buat diri sy macam tu.. Lama2 sy suka dan sudah terbiasa..

ENERGETIC NYA SY SEPERTI WANITA BERUSIA 25 TAHUN..!!..  Stamina sy sangat kuat, cara sy berfikir dn kekuatan daya  ingatan sy kuat jika dibandingkan dgn org seusia sy..

PASTINYA SY BERSYUKUR SBB ALLAH YG BERIKAN PADA SY SEMUA INI.. ILMUNYA DAN HASIL KAJIAN PADA DIRI SENDIRI tu menjadi..

Hormon sy x menunjukkan tanda 2 sy nak menopaus, setiap tahun sy cek hormon (doktor kata sy hormon sy masih macam org muda 30an) dan sy mesti cek keseluruhan penyakit dan kekuatan organ sy..

Baru betul buat R&D..!!.. Kalau sy letak nama sy pengasas pun x lah malu (walau x sekolah tinggi sy mesti belajar).. Sy mesti tahu semua dari A sampai Z.. Sy sendiri makan, sendiri buat produk, sendiri kaji..

Sy anggap macam sy main masak2 lah.. Masak kena sedap dan mesti menjadi.. Kalau x menjadi, sy kena buat lagi sampai menjadi.. macam tu jugalah sy buat produk..

Sy melihat sikap sy sangat banyak memberikan keuntungan kepada sy sendiri dn bermanfaat kepada org keliling.. Sy berkeupayaan merubah sesuatu yg sukar kepada realiti.. Menyusun masa, aktif, sabar tekun, suka belajar, berkira.. dn banyak lagi sy menyusun puzzle2 dalam diri umpama game.. Sy nak tengok result..

Namun x mudah nak mendidik anak2 yg boleh mengikut jejak sy, nampaknya setakat ni Yati sorang yg sy nampak kearah sy.. Yg remaja 2 orang ni adoiii puas sy nak didik lagi…(x nampak lagi)

Yg sy nak citer hari ni ttg sikap sy dn suplemen.. Bagi sy suplemen umpama kosmetik wajib atau rutin kecantikan sy sehari2.. Sy x pernah simpan baju lama2, perabut ke.. Semua sy sedekah sebagai bekal amal mati (kalau Allah terimalah).. Tapi sy x pernah bagi orang makan suplemen sy.. (jujur je sy mengaku)..

Bagi sy xda baju x da aksesori xpa.. Jangan xda suplemen..!! Banyaknya sy makan suplemen…!! Pasti sy takut buah pinggang sy rosak.. Sbb tu sy cek setiap tahun..!!

ALHAMDULLILAH SEMUA SIHAT SETAKAT NI.. Syaratnya kalau makan suplemen wajib ialah minum air putih sebanyak2nya.. Dan sy amalkan makan sayur lobak putih, barli, herba2 lain rebusan utk menjaga buah pinggang.. Kidney dn hati sgt penting, itu kena jaga dgn baik…

Utk melihat kesihatan, sy melihat orang ni ada 3 perkara iaitu :

  1. Putih matanya kebiruan dan jernih itu tandanya sihat (Kalau kuning ada masalah organ)..
  2. Keliling mata hitam atau Kantung mata jatuh (eye bag) wanita itu ada masalah rahim dn keputihan teruk sbb tu kesan macam tu..
  3. Tumit sakit dan lutut itu masalah rahim dan hormon.. (ada banyak lagi cara sy melihat kesihatan wanita).. Org gemuk, lepas bersalin, dan wanita berusia..

Alhamdullilah sy mengamalkan herba sejak umur sy 12 tahun lagi dan sy melihat kesannya pd diri sy..

Penuaan tetap berlaku kat sy.. Sy peka perubahan diri sy.. Masa umur sy 38tahun, sy merasai muka sy seperti pipi sy yg tinggi tu rasa rebeh dn terasa direntap2 perlahan 2.. (Penuaan  berlaku).. Sy tanya kat suami “Abang pipi sy jatuh ke, sy rasa macam daging sy hilang kekuatan, terasa dia jatuh”..

SY SGT MEMERHATIKAN PERUBAHAN DIRI SY SEJAK MUDA LAGI.. ITS MY PASSION… ( BELAJAR DARI DIRI SENDIRI)… SETIAP 5 TAHUN WANITA MAKIN CEPAT JADI TUA..

6/2/2005 hari ni rajin semak gambar lama2 utk blog.. buruknya laa baju sy.. ha ha ha..
6/2/2005 hari ni rajin semak gambar lama2 utk blog.. buruknya laa baju sy.. ha ha ha..

Sejak umur sy 38 tahun sy makin banyak mengkaji apa sy perlu makan dn elakan.. Apa senaman sy perlu ada utk kekalkan muka.. Sy nak perut sy supaya kempis.. Punggung x lebar.. Suplemen apa utk tulang belakang.. Bagaimana mengenal hormon dn kalsium.. (sy belajar dn kaji dri wanita tua2 yg tegap, sihat.. Interview cara hidup, pemakanan, suplemen jika mereka ambil.. Sy cari dr pelbagai bangsa dn sy akhirnya merumuskan pilihan yg terbaik utk sy amalkan)

Penuaan menjadikan rambut dn kulit sy kering.. Sy kena lebihkan suplemen yg tinggi bahan formula dn mg nya, ai, buah2an, dn makanan yg boleh menampung kekuatan daging dn keseluruhan badan sesuai dgn keperluan usia sy..

Facial sy pun dijaga oleh kawan baik sy org cina.. Dia duduk Australia dan ada bisnes besar yg buat facial di Malaysia dn sekarang dia buka di Australia pula.. Dia banyak berkongsi info ttg penjagaan muka.. Dia ajar sy limpatik, tekan point muka supaya muka sy x jatuh..

Kalau sy x sayangkan badan atau diri sy sape yg akan sayang dan jaga kan..?? Betul tak..?? Begitu juga anda semua.. Kena jaga ya..!!

12 Comments

  • farrah yunie

    sy prnh nmpk puan dkt secret recipie sogo..ms tu lm dh..sy knl pn pengasas sndayu tggi..pn pkai bj cntik ms tu blink2..pnh labuci. Pn mnm air pns..dan prlahan2 sy tgk puan kluarkan ubat dr bag tgn ada 2..3 bj pn mkn..ms tu dlm hati sy ckp..pn btl2 konsisten mkn ubat yg pn hasilkn wlau kt mn on on brada…

  • kakcik

    Kakcik sekarang mengalami masalah kegemukan. Sebelum ini pernah turun beran badan hingga 20kg. Malangnya muka nampak kecut. Bila periksa, rupa2nya kakcik kena penyakit hyperthyrodisme. Kesan makan ubat, badan jadi gemuk. Bila berhenti makan ubat pun, berat badan tak mahu turun2 lagi… 🙁

  • jai

    alamak3….suspen ni baca blog kali ni…dr 3 prkara yg dinyatakan oleh auntie…2 drpdnya sy alami…
    eyebag sy berkilo, bgn dr tidur setiap pg tumit sy sakit…
    mmg ada mslah rahim dan organ dalam ke ni?

  • Laila

    As-Salam Bonda,

    1. Saya selalu kalau nk datang bulan mata bawah tu akan ada line hitam yg jelas macam pakai celak bawah mata, adakah itu bermakna rahim saya bermasalah?

    2. Dan mata putih saya memang sentiasa kekuningan sejak dulu, tak pernah berwarna kebiruan, ini buat saya terfikir serius ke masalah organ dalaman saya ni?

    3. Memang ada masalah keputihan tapi tak terlalu banyak

    4. Sejak akhir2 ni saya mula rasa sesak dada serta bahu selalu sakit

    5. Serta keletihan tanpa sebab yang agak ketara.

    Sekarang saya baru mula makan Royal V dan Mustanir, saya belikan juga mak saya yang selalu mengadu sakit kaki. Komen awal dia lepas dia minum Royal V tu kaki dia makin sakit, saya bagitau itu lah tindakbalas ubat, teruskan je minum lepas tu sambung dengan Mustanir. Minum air masak banyak2.

    Saya awalnya minum Royal V dan Mustanir sekali gus, lepas tu badan saya yang mudah letih kebelakangan ni jadi makin berganda letihnya, saya fikir tindakbalas ubat ni terlalu kuat, lebih baik saya minum satu-satu dulu. Royal V saya mulakan. Dah mula nampak perubahan, lutut yang ada kalanya sakit tu mmg datang sakitnya tapi biasa2 je, tak terlalu sakit (healing crisis).

    Jerawat kat muka bertambah kering, serta kepenatan tu dh beransur kurang. Harapnya lepas minum Mustanir nanti semua masalah ni akan hilang, ameeenn, terima kasih Bonda.

    Bonda tolong komen pasal bawah mata jadi macam celak tu, serta adakah saya ada masalah paru-paru juga?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!