Bicara Bonda

Sy bukan Dato dan sebalik kisah beg Prada..

Asyik dugaan Nooraini je kan.. Sy tukar angin kejap, sy ari ni sy nak cerita konflik sebagai pengasas yg xda hand dn kasut bag mahal sebelum ni.. Sekarang dah ada dah..(Mood lawak tau)

Lepas 13 tahun baru sy berubah.. Sikit je pun.. Buat syarat supaya x timbul fitnah orang… Gara2 kena kutukkk…. Minta maaf banyak2 dulu ni sebelum nak terus menulis ni.. Mohon kepada semua pembaca jangan salah anggap apa sy tulis ttg beg yg sy pakai.

Sy suka kereta murah..Ha ha ni lah beg Prada x semegah sy yg berkarat tu..Match pulak dgn my V kan

Ia mmg kisah beg tapi nilai sebenarnya ialah iktibar.. (kalau nak mencari positif .).. Entri sy kali sebenarnya utk kita berfikir mana satu yg kena.. Hidup ni serba x kena ada je org x senang.. Sbb tu ada org marah bila dipandang dan kata ” Apa pandang pandang..Ada utang ke…?? …”

Riak salah x riak pun salah… Sy tersenyum teringat dgn kisah  Saidina Umar. Ayah dan anaknya yg menaiki keldai sepanjang bermusafir… Si anak naik keldai.. Orang kutuk ayahnya… Lepas tu ayahnya pulak naik… anak pulak dikutuk… Mmg serba x kena manusia ni sejak dulu… Jadi sy fikir kalau org kutuk.. Jangan peduli apa manusia suka atau x…. Kita ambik apa yg Allah suka bukan manusia suka..

Alkisahnya. .

Selama 13 tahun sy lalui pengalaman yg menarik sy kira utk dikongsikan .. Susahnya sy nak menyesuaikan diri dgn dunia sy sebagai ushawan.. Antara niat , ugama, tuntutan kerja dan reality kehendak masyarakat dn gaya perkerjaan tu sendiri turut merubah corak hidup sy…

Kisah silam sy cukup banyak mengajar sy ttg pergaulan.. Kesilapan dn kelemahan yg cuba sy elakan.. Sifat cara bersederhana dalam kehidupan dn masih mengamalkan cara hidup lama tu tetap ada suara2 nakal bercampur sumbang.

Segelintir pengasas kondem sy.. ” Sy sombong sbb sy kaya dn dah lama niaga.. sy x campur orang (x berparti).. kereta sy murah2.. dan hd beg dn baju sy cikai.. Duit banyak bukan bawa ke mati.. sy x pandai hargai hidup sy.. Masih stail kampungan.. Sy xda status dato”…… ( Sy terima kata2 ni.. Mereka sgn citarasa mereka dn sy ada alasan tersendiri.. Yg pasti sy ni x sombong.. Peramah lahh..)

Kisah sy kali ni menceritakan ttg beg dn persepsi org ttg darjat itu bermula dri apa kita pakai.. Setiap kali sy disambut kedewan atau mana2 majlis besar ramai yg mengenali sy. Agaknya mereka fikir asal niaga je mesti Dato.. Tambahan sy dah  lama niaga.. ” Dato Rozita silakan masuk “… Sy jawab.. ” ehhh sy Rozita jer.. xda Dato’ pun… Nenek yer sbb cucu 5…”

..Terkesima sebentar sy memikirkan.. Adakah sy mahu berpegang janji sy yg dulu… Janji kepada diri sy sendiri… Persoalan ni pernah sy tanya diri sy sebelum ST berjaya.. “Kalau sy berjaya nanti sy nak nama ke atau sy nak berniaga.. Sy soal… Sy lah yg jawab sendiri.. he he he… Sy nak niaga je, xnak nama dn glamer”..

Mengejar dunia jiwa sy jadi sesak.. Sy tengok dunia ni rupanya “boleh beli segalanya antara nak atau terutamanya utk berstatus hebat”

Bila bertahun2 niaga Allah duga sy dua perkara ni utk bertahan dalam arena ni.. Perlu ada nama dan perlu glamer utk terkenal dn berada terus diatas..!! Sy masih bertanya pd diri sy.. Nak ke??..

Pendirian sy sama.. Sy miskin dulu nama rozita.. sy ada duit pun rozita.. sy mati pun nama rozita.. SY X NAK… Sbb sy malu, sy tau sy ni sape.. nampak MEMPERBODOHKAN DIRI jer…

SY BERDIRI SEBAGAI ROZITA IBRAHIM.. AYAH SY BUAT KENDURI KESYUKURAN SEMBELIH AYAM KAMPUNG 10 EKOR.. MASA KELAHIRAN SY TU lebih bernilai kerana dia bagi nama dgn kasih sayang siap doa lagi… Mereka besarkan sy dgn nama tu.. Hebat Mak Ayah sy..

KENAPA SY HARAPKAN SULTAN NAK BAGI SY NAMA BARU ATAS STATUS DATO ATAU SEBAGAINYA.. isshhhh kesian kat diri sy.. dah lah bodoh sombong.. x sedar diri.. x tau malu.. Sy hanya mahukan anugerah yg tulin.. Bukan dibuat2..

Apa ada pada status.. Panggil lah nama tu.. Hebat nama sy tu.. Mak  Ayah yg bagi kan.. Masa mati nanti malaikat pun panggil nama tu juga.. x pakai status pun..

Sy x perlu semua tu.. Ungku Aziz bangga dengan nama tu xda Dato pun.. Sy bukan ahli politik, polis, pakar bedah ke dn sy xda menyumbang apa2 pun pd negara .. Dan sy rasa org ramai x bodoh ttg  berstatus ni..

Tulisan sy ni x da niat nak menunjuk2 pasal beg mahal yg sy pakai.. Moral of the story yg sy nak berkongsi ttg beg berjenama yg org banggakan sangat ni.. ha ha ha lawak pada sy.. bodoh pun ada sbb nak jaga prestij konon.. (Termasuk lah sy juga ni)…

Jujur sy akui sy mmg xsuka barang yg mahal seperti beg dn kasut mahal.. Mmg xda hati..!! Membazir.. Baik beli emas atau simpan duitnya.. atau kalau bagi duit tu kat rumah tahfiz yg miskin dpt mereka hidup dn makan selesa.!!..

Barangan  begini kalau kita xsuka, dah buruk atau jemu ke.. Kita akan buang je beg mahal tu.. Nak jual sure x laku.. Mmg xda harga pun… Seburuk2 emas tetap laku dijual..

Paling mahal beg sy sebelum ni braun buffel.. Mmg rasa sgt jurang diri sy dgn mereka yg bersanggul  bagai.. handbag mewah puluhan ribu… Pakaian super mahalnya dgn kasut elegan serta  berlian kilau sinar sakit mata..

Kekok gak, tapi kontrol mood macam biasa je.. Sy sorang je pelik dalam majlis tu. Sbb tu sy x suka pergi majlis2 mewah (terpaksa datang) Sy duduk di sudut2 dewan hotel dn cari org nak sembang. Biasanya sy cari org gemuk boleh sorokan sy… he he he (sy kelihatan macam org biasa.. xnampak kaya langsung sedangkan dalam majlis mewah dn yg hadir org kaya dn kenamaan semuanya).. Mereka ada driver.. ada PA turun kereta bentley Royroce.. kereta mewah semuanya..

he he he.. dalam hati sy  “alamak malunya pakaian sy ni… X kena lah pakaian sy ke majlis ni… (bentak perasaan yg 1 lg >) hoiiiii dah nak berubah ke.. Dah kaya sgt ke sampai kena tunjuk sama level dgn mereka lah tu…”.. ha ha ha masa tu terbayang2 keadaan sy zaman muda susah..

Kenapa sy kena tukar sikap menjadi macam org kaya.. Penting ke sebagai tangga kejayaan utk org pandang kita supaya nampak ada klas dn terhormat..Sy x berjaya selama ni dgn sikap tu…Selama ni sy harungi semua hidup sy bukan dgn menunjuk 2 pun ..Sy kan penoreh getah x sekolah tinggi..

Majlis2 mewah semua org bersanggul dandan bagai.. handbag mewah puluhan ribu.. Sy masih pakai beg Bonia.. Anak2 suruh sy pakai barangan berjenama katanya sy biar sy nikmati hasil kerja sy selama ni… Ada betulnya kata anak2…

Selepas tahun 15 tahun, ST dikenali anak hadiahkan sy merasa sy beg LV.. lepas tu sy pulangkan balik.. Lepas tu sy beli sendiri 1 LV dan 1 beg Prada.. Ya mmg sgt mahal bagi sy …Sy beli sbb sy nak merasa seumur hidup sekali jer dgn duit sy..

Masa beli tu mmg hebat layanannya..

Sy pakai LV hanya sebulan je.. X selesa berat dn sy tetap suka beg kulit yg murah nipis dn ringan.. Lepas tu sy beli Prada..Beg ni Limited Edition.. Cantik kemas dn selesa. Sesuai utk sy isi barang2 kerja pejabat sy masa travel.

HEBATNYA..

Rupanya kemana sj dengan 2 beg ni semua org yg berduit dn suka branded tahu kita klas mana.. Tahap mana kekayaan kita.. Dan org kelas penegahan juga tahu beg2 ni mahal.. Kalau beli barang dimana2 akan dilayan lebih baik.. harga barang kita nak beli lebih lah ditekan.. Myb nak tawar pun malu sbb kita pakai beg mahal kan.. he he sy x malu sy tawar je.. (Bagi pemakai terasa lebih tinggi darjat nya)

BURUKNYA ia mengundang bahaya dan timbul riak (neraka lah tempat nya). Beg kulit mahal ni x pakai berkulat oiiiiii…. ha ha ha… Macam roti yg kita biar dekat luar sebulan.. Sy pergi tepi laut atau naik bot kena air garam berkarat zipnya..

Pergi hantar repair kat butik masa beli tu.. Katanya  6 ke 7 bulan baru return balik kat kita.. Ha ha ha repair kat luar negara lah katakan… Zip sangkut2 macam beg Petaling Street jerr..

Masa beli tu mereka layan senyuman bagai semua bak kita ni macam sultan.. masa nak repair dn komplen dia layan kita macam posmen..

So pembaca semua nak beg mahal ke nak yg murah…??. Yang sedang sedang aja dah lahhh…

26 Comments

  • nieza

    Saya pernah masuk butik coach kat jb saya pakai selekeh jer baju keje lagi.baju kilang promoter tu Tak pandang pun saya.pegang beg nyer cikai2 pun 2k.walaupun saya bawak cash 5k duit bonus keje saya Tak jadi beli.Last2 saya pegi kedai emas beli brg kemas… Hajat saya separuh dari emas nie saya nak wakaf n separuh lagi wariskan pada anak pompuan… Beg mahal beribu sedekah lum tentu beribu gak.semoga Allah terus pelihara hati saya.beg murah rasa jemu buang aje beli lain… Hahaha baru la kaya betul tak

  • bahtera kasih

    yup…stuju…yg sedang sedang pn kalau tahan lama ok dh..beg mahal mcm mna pn kalau kne api tbakar jgak…hehehe…bak kata iklan tv..yg mahal x semestinya bagus…yg murah x semestinya x bagus….

  • irfa

    sy lebih rela masuk butik mahal di luar negara sebab diorang layan kita sama rata
    tp sy takkan masuk butik mahal dalam negara, sbb jurujual pandang sebelah mata
    emmm

  • Yong Zalina

    Biar tak kaya tapi bahagia. itu lebih penting. Tapi kalau dah kaya dan banyak duit tak salah untuk berbelanja untuk kepuasan diri sendiri asalkan tidak membazir. Harta dunia hanya pinjaman, bila mati harta kekayaan kita tinggal, hanya bekalan amal kita je yg akan menemani dan berguna pada kita di alam sana nanti. Saya admire dan respect pada org yg kaya raya tapi masih lagi dlm hidup yg sederhana. Tambahan kalau kaya hasil dari usaha susah payah dia sendiri. Menjadi sumber inspirasi saya untuk mencapai kejayaan yang sama macam dia org.

  • cik long

    puan….saya pun macam puan lebih suka bersederhana dlm kehidupan…biar pun berkemampuan…saya takut orang mengata saya menunjukkan harta tak seberapa….betul puan ckp tgk dr beg yang kita pakai pun orang nilai mcm-mcm kat kita….biar pun saya rasa beli mahal2 tu membazir….kasut ribu2 utk pakai dikaki..ooh bukan diri saya…..beg ribu2 jadi ukuran taraf kemampuan kita dan juga kelompok sosial kita…sedih jugak puan bila ini semua dijadikan sandaran…saya berniaga online tp dalam masa yg sama saya perlu juga tunjukkan sedikit glamour utk menarik orang….ye betul bila kita bergaya mahal mmg menjadi teknik tu puan dr sudut marketing sosial….cuma tulah bila tunjuk sedikit pun saya rasa bersalah pd diri kerana saya tau itu bukan cara saya dan saya nak orang terima saya seadaanya….saya pejam mata jugak beli beg prada huhu

  • ilasaleh

    saya suka juga handbeg tapi buat masa nie ikutla kemampuan.. saya lebih suka gunakan untuk sekolah anak keperluan anak… kalau duit berlebih nak cantikkan rumah..lebih2 duit lagi nak beli rumah lagi sebagai aset… tapi puan dah banyak duit..taks alah beli untuk hadiahkan diri sendiri.. tapi kalau rasa tak suka..tak perlu paksa diri beli… 🙂

  • ita ayob

    hehehe…suka baca blog puan Rozita…sy pon org susah…kalau hubby hadiahkan hd bag mahal..amik je…nk beli sendiri pikir 1000 kali..ahaks….

  • Normala Mahat

    Saya suka baca blog ni sbb ada bnyk kisah dan pengajaran yg bole kita jdkan iktibar…
    Saya awak kak ita…

  • Suraya

    Salam,
    Setiap manusia ada cara hidup masing-masing,
    Tak bermakna pakai mahal-mahal boleh timbul riak,
    Ada kala itu tanda terima kasih pada yg Maha Kuasa,
    Yang telah merealisasikan impian kita utk berjaya dengan izinNya,
    Jika Allah s.w.t beri kita untung 10juta setahun,
    Tak kan nak beli barang utk diri kita harga 300 dan belanja 1000 sebulan,
    Itu kufur nikmat nama nya,
    Sudah jatuh bakhil,
    Apa yg puan rozita tegas kan disini,
    Lebih kepada dirinya melatih cara perbelanjaan nya,
    Cara dia melabur wang utk keperluan diri,
    Dia org yg tak berminat dgn barang yg timelessness,
    Brg yg mudah rosak, kurang nilai serta barang yg tak membawa kegembiraan pada diri dia,
    Tpi sy percaya Pn Rozita pasti ada kegemaraan pada bahagian yg lain,
    Mungkin hobi melancong @ mbuat kebajikan,
    Satu sahaja pesan sy,
    Setiap manusia cara berbeza,
    Jgn biler anda suka kaya & berjaya,
    Justeru mengikut cara Pn Rozita,
    Biler rasa tak suka,
    Anda pula salah Pn Rozita,
    Padahal dia hanya bercerita dari persepsi dia & cara selesa dia,
    Sekian,

    • jamuratu malaya

      suraya, Wasalam..
      cara berbelanja dlam kemampuan itu mmg seeloknya tp bukan berlebihan sehingga membazir, lebih teruk jika riak dn ujub diri..Dalam diri sy juga banyak yg x betulnya..

      Sy setuju cara puan dalam komen ini..sy hidup dgn dunia sy yg serba kekurangan. Pengalaman tu melatih sy bersiap sedia ..Maaf juga kepada Puan Suraya dn pembaca semua yg x senang dgn cara sy menulis ttg diri sy yg masih banyak perkara yg patut diprbaiki

Leave a Reply to bahtera kasih Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!