Resipi Bonda

Resepi Kuih Taram Keledek & Tepung Pulut..

Sy bukan pakar bab buat kuih melayu lama2 ni.. Sy berhajat nak mendalami belajar buat kuih melayu.. Jauh ke Perak sana tu ha ha ha sy merancang nak belajar buat kuih talam.. Wanita ni cukup pakar sehingga bervariasi talam dia… Sy pernah makan kuihnya super sedap..

Hari ni sy tulis resepi kuih dari kombinasi tepung pulut (kalau org Indon atau Sabah dipanggil tepung kentan).. Kuih ni saya namakan “Taram Kentan”.. Sebab pakai taram (maksud taram tu hantam sajalah he he he..)..

Mukadimah sebelum sy teruskan resepi ni..
1 : Minta maaf banyak2 sbb sy xbagi timbangan/sukatan sbb sy buat pun x pakai sukat. Sy yakin anda x kan gagal dgn resepi sy bagi ni. Garenti jadi..
2 : Buat kuih ni senang sgt macam buat kuih Koci biasa je.. Cuma di ubah suai dn lebih banyak khasiatnya utk gizi dlm badan.. Gemuk pun yer juga kalau hari2 makan..

Buat kuih koci x susah langsung.. Tepung pulut + air kapur sikit + Garam + Air pandan atau sair sejuk dn inti kelapa parut..

Saya bagi 1 adunan ni boleh dapat 2 kuih iaitu Kuih bom dan koci..

Bahan Inti Kelapa Durian :

Sy buat inti durian putih & ada yg letak gula merah. Sy buat stok banyak simpan bekukan. 1 bekas cukup sekali masak supaya x da pencemaran yg merosakkan inti tu..
Sy buat inti durian putih & ada yg letak gula merah. Sy buat stok banyak simpan bekukan. 1 bekas cukup sekali masak supaya x da pencemaran yg merosakkan inti tu..

• Kelapa parut khas buat inti (Pekedai akan buangkan ari hitam kelapa.. Mintalah kelapa buat inti yg muda lagi sedap)
• Gula putih dan kalau nak warna boleh campur sekali dgn gula merah..
• Isi durian yg dah buang biji.. (kalau xda durian x payah lah)
• Sedikit air dalam 1/2 cawan (sesuaikan dgn keperluan masa mengacau inti mungkin lebih atau kurang dri 1/2 cawan)

Cara2nya : Gaul semua bahan2 diatas dalam kuali.. Jangan sampai hangit kena selalu kacau sampai semuanya menyatu dan masak atas api sederhana..

Tips : Kalau nak inti kacang merah sy beli yg dah siap je.. Tapi yg sy dah cuba kuih ni lagi sedap inti kelapa ..!!

Adunan yg siap diuli ni boleh buat 2 jenias kuih.. Kuih bom atau koci.. Bulat2kan dulu dan isikan inti..
Adunan yg siap diuli ni boleh buat 2 jenias kuih.. Kuih bom atau koci.. Bulat2kan dulu dan isikan inti..

Bahan asas doh utk buat kuih bom atau kuih koci :
• Rebuskan ubi keledek merah / toskan / lenyek.
• Tepung pulut
• Gula (sikit supaya doh manis)
• Susu tepung yg lemak Every Day tp sy buat tu pakai Anlene.
• Butter ikut suka.. Kalau anggaran 2 kilo adunan keledek + dan tepung pulut tu sy letak dlm 120 gm butter.. (jd lemak & lembut)
• Air kapur sikit..
• Air sejuk utk menguli.

Cara uli doh :
Uli semua bahan dgn tepung pulut. Lagi bagus dibanyakkan tepung pulut tu supaya lebih kenyal.. Kalau x banyakkan tepung pulut nanti x kenyal.. Kalah sbb dah banyak keledek.

Nak kuih Bom..??? atau kuih koci..??

*Bentukan doh menjadi bulat (Buat ikut saiz yg disukai) dn masukan inti (jangan sikit sgt intinya nanti x sedap) dengan kacang hitam atau inti kelapa..

Doh yg berendam dgn minyak kelapa sebelum dibungkus dgn daun. Minyak ni sy letak minyak jagung dn minyak kelapa..
Doh yg berendam dgn minyak kelapa sebelum dibungkus dgn daun. Minyak ni sy letak minyak jagung dn minyak kelapa..
Proses membungkus..
Proses membungkus..

*Kalau nak buat kuih koci : Masukkan doh yg berinti tu dalam besen yg isinya minyak kelapa (supaya kuih koci tu x melekat).. Baru bungkus dgn daun pisang.. Kukus dlm 10 minit jer jgn lama2 nanti daun pecah dn shape lari.. Sejukan dan lap koci tu dgn kain lap sebelum hidang.. Kemaskan kembali bentuknya.. Kuih tu nampak bersih dn ada style masa dihidangkan nanti..

Ni masa salut bijan hitam.. Rangup bijan tu dn kuih ni sedap makan masa panas2..
Ni masa salut bijan hitam.. Rangup bijan tu dn kuih ni sedap makan masa panas2..

*Kalau nak kuih Bom : Taburkan kacang hitam atas talam.. Gelek doh yg dah berinti tadi atas bijan hitam sehingga melekat semua kulit doh dgn bijan hitam.. (Kelihatan doh tu macam telur masin).. Biarkan dalam 20 minit sebelum goreng.. Masa goreng kuih bom tu api sederhana.. (jgn api kuat).. Tip ni utk tujuan kecantikan kuih supaya x pecah.. Ingat muka je ke nak cantik.. ha ha ha kuih pun wajib cantik..

Kuih Koci paling sedap.. Mmg puas hati buatnya.
Kuih Koci paling sedap.. Mmg puas hati buatnya.
Kuih bom ready di makan..
Kuih bom ready di makan..

Semua sy tulis ni ialah projek memikat suami.. x gitu..???.. Oh yer sebelum mengakhiri tulisan sy hari, sy nak berstory sikit ttg sy organise masa.. Ramai kenalan dn maid sendiri heran sy sgt cekap urus kerja rumah dn office serentak.. Paling mengherankan sy boleh masak utk jamuan besar tanpa khatering..

Tips sy :

1: Sy siapkan paste masakan lebih awal dan akan dimasak semula masa hari majlis..
2: Kalau macam kuih, roti sy skan timbang seminggu awal..
3: Sy buat Inti sekali banyak sy akan sejuk bekukan..
4: Sy susun kerja rumah dn office ikut nota ..
5: Sy akan buat ikut apa yg patut didahulukan supaya sy boleh menyusun kerja supaya teratur x berciciran dn elak buang masa yg merugikan..

3 Comments

  • ida

    Assalamualaikum Puan,

    Saya suka baca semua cerita Puan. sungguh memberi inspirasi. Jika Puan tidak keberatan, kongsilah lagi cara Puan mengurus masa…contohnya, pengurusan masa dalam satu hari. Tentu bermanfaat untuk semua yang ingin berjaya. Terima Kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!