Petua Bonda

MESIN- yang saya gunakan untuk masakan…

Assallamualaikum ..

Yang sangat saya hormati kepada anda semua yang sudi menziarahi ke laman Petua saya ..Ye lah namanya pun Petua Bonda..maksudnya orang TUA BANYAK PENGALAMAN.. Apa saja kebaikan dan perkara yang memudahkan dalam pengalaman dalam kehidupan saya sejak muda sehingga kini akan saya muatkan dalam ruangan ini.

Sekiranya ada kebaikan petua saya ini dan boleh membantu anda , saya lah orang yang paling gembira kerana sebagai manusia kadang-kadang kita perlukan pengalaman dan ilmu orang lain sebagai ikhtiar. Melawati blog saya yang masih awal lagi terlalu awal lagi pengisiannya mungkin dapat membantu kerja –kerja didapur lebih mudah. Yang pasti kesibukan berkerja bagi wanita masih mampu menguruskan keperluan keluarga lebih mudah..!! Mudah-mudahan Allah akan bantu saya untuk terus berkarya dan membantu anda dalam jihad kecil demi keluarga..

Petua memasak telah saya praktikan dan terbukti saya mampu menganjurkan majlis besar seramai 200 orang tanpa khidmat catering. Merancang masa dengan khidmat 3 orang pembantu rumah saya mampu membuat semua aneka masakan , kuih muih lengkap untuk sepanjang majlis dengan pelbagai variasi yang sangat lazat.. Meskipun sesibuk mana tugasan saya dipejabat namun saya mampu membuat kerja amal disamping bersenam semasa memasak..Skill yang saya gunakan hanyalah merancang masa dan menggunakan mesin tertentu yang sangat bagus. Kelebihan setiap mesin umpama tenaga manusia 5 orang..hebatkan ?? Mahal tapi sangat berbaloi . Ketahui bagaimana dan apakah yang saya perlukan merancang majlis  :

  • Mengenal pasti kedai pusat borong
  • Penjimatan dan memilih kualiti
  • Menyediakan asas periuk/bekas/pinggan mangkuk 4 hari sebelum majlis
  • Mixer Grinder – MX A6400 Panasonic – Made in India
  • Chopper – HR7625 Philips – made in China
  • Kmix Kenwood BLX50 Series
  • Pressure Cooker
  • 3 jenis Oven –

Bila kita tahu potensi masa dan skill merancang semua perkara akan jadi mudah..Kita mampu beri kegembiraan dan keseronokan pada orang yang makan masakan kita dan skill ini boleh juga mengasah bakat untuk kita membuka restoran atau katering..!!

Kelebihan Mesin yang saya gunakan :-

Mixer Grinder – MX A6400 Panasonic – Made in India

Mixer Grinder – MX A6400 Panasonic
Mixer Grinder – MX A6400 Panasonic

 

  1. Mesin ini dijual exklusif di India kerana masyarakat sana banyak mengunakan rempah
  2. Mesin ini sangat unik kerana ada 3 fungsi – Yang kecil untuk kering & rempah.
  3. Jika ingin mengisar beras, kekecang, semua jenis rempah ia sangat halus.
  4. Kualiti masakan lebih sedap
  5. Mesin no2 : membuat sambal belacan -sangat sedap-tak perlu air-hanya bahan asas
  6. Mesin No3 : mampu membuat teknik cili blender kisar halus bersama biji cili.

Chopper – HR7625 Philips – made in China

Chopper – HR7625 Philips
Chopper – HR7625 Philips
  1. Saya gunakan untuk memotong sayur atau membuat salad
  2. Sangat cepat menghiris bawang
  3. Sangat bagus menghancurkan daging untuk pizza atau inti karipap
  4. Mencincang daging untuk membuat mee/spagheti atau nasi goreng

Kmix Kenwood BLX50 Series

Kmix Kenwood BLX50 Series
Kmix Kenwood BLX50 Series
  1. Fungsi Ice Blended
  2. Cili kisar sangat halus
  3. Berbeza hasil kisarannya dengan blender biasa.

Pressure Cooker besar

Pressure Cooker besar
Pressure Cooker besar
  1. Merebus tulang lembu/ayam tua
  2. Hasilnya sangat sedap dan cepat lembut
  3. Cantik dan mudah utk jamuan yang besar
  4. Sesuai untuk membuat Mee kari dan bakso
  5. Jimat dan kemas
Oven Plus Mesin Buat Roti
  1. Mesin unik ini menjimatkan masa
  2. Menguli roti sehingga siap proses masak
  3. Tuang ikut sukatan dan boleh setting masa untuk masak

 

Oven Besar Biasa

  1. Mudah untuk bakar roti yang banyak
  2. Membuat biskut dan kek yang banyak
  3. Memudahkan untuk majlis dan jamuan keluarga

Oven kecil

  1. Khas untuk memanggang ikan
  2. Khas untuk sangai buat kerisik dan bahan kuih
  3. Mengeringkan ikan masin dan ikan bilis yang lembab

Oven unik menggunakan air

  1. Cepat menaikan roti – khas utk proff
  2. Kek lebih cantik
  3. Rasa jauh lebih sedap
  4. Mengunakan system setting computer

Di rumah saya ada 5 buah oven kesemuanya.. sebagai mengisi masa lapang..  EMAS & BERLIAN mahal-mahal xde.. oven2 je ada … jemput datang rumah nak rasa kuih saya.. kalah.. chef wan …!!

Layari :
http://jrm.com.my
http://rozitaibrahim.net
https://www.facebook.com/JRMOfficial
http://instagram.com/official_jrm
https://twitter.com/official_JRM

One Comment

  • Wan Ali

    Tk atas info. duk intai2 mesin pengisar daging atau ayam. baru ni buat nugget gn blender biasa utk hancurkan ayam. mcm nk terbakar blender sy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!