Bicara Bonda

Masak lemak Cili Api Bertahi ayam..

Semalam masa makan tengahari tetiba sy teringat pulak kisah lama “ MASAK LEMAK CILI API BERTAHI AYAM” .. Sy x pernah lupa kenangan ni..Mmg sy pandai memasak tapi bukan semua pekara sy pandai.. Mesti ada buat silap..Bila kerap buat maka kita akan jadi cekap..Belajar dari kesalahan itu paling penting..

Sy suka explore supaya semua sy buat tu boleh menjadi lebih baik. Sy sedar sy serba serbi kurang, sebb tu kena banyak belajar..!! Sy sentiasa mahu terus memperbaiki kelemahan diri… Bagi pendapat sy lah istimewanya sesaorang tu bukan berapa banyak duit dia ada..Tetapi 4 perkara ni  “ ILMU-AMAL-IMAN-AKHLAK “..yg membezakan kelebihan manusia itu dgn yg lain..

Cari ILMU dan berAMAL dengan ilmu tu.., Dikukuhkan dengan IMAN, dilakukan dengan AKHLAK..

Begini kisahnya pengalaman paling lucu dalam hidup sy..

Masa tu sy baru berkahwin . Kami tinggal di Flat Pekeliling. Rumah kami di Ting 13 berek Polis Hutan.. (dah dirobohkan sekarang).. Ex suami bagi duit utk sy kepasar beli lauk)..Zaman dulu kat pasar , orang x potong2kan ayam macam kita sekarang ni… Kena beli sekor dan balik rumah kena potong sendiri lah..

Saya boleh memasak utk makan keluarga namun sy x da pengalaman menyiang seekor ayam (sebelum ni mak yg bersihkan..Sy tukang masak je )..Pengalaman menyiang ayam buat pertama kali ni amat menyusahkan bagi sy. ..Ye lahh dah x pernah buat..Dalam hati berkata2 ..” Ruginya sy x belajar dulu..haa kan susah kalau x belajar..”

Usus ayam, kepala dan pedal ayam semua sy buang..Sy geli pegang tahi ayam..Sy hentam janji potong je..Sy basuh dgn asam dan mencuci dengan bersih sekali sbb sy geli hanyir ayam..

Ex suami pun balik kerumah utk makan tengahari. Sy dah sediakan atas meja kerabu pucuk ubi, ikan masin dan masak lemak cili api ayam..Dia makan sendiri dan nampak berselera sekali . Siap memuji awak mmg pandai masak.., bila masuk suapan ke2 dia kata nape kuah ni bau tahi ayam..? .

Sy panic mana mungkin sy cuci x bersih. Sbb sy yg mencuci tadi sgt bersih sampai hilang hanyir ..Ex suami mengangkat mangkuk dan mencium lebih dekat ( cuba bayangkan kembang kuncup hidungnya menghidu )..” Ya lah mmg bau tahi ayam..” ..menjerit dia dan terus memberhentikan suapan..

P1020755Sy mendekati nya dan mencapai mangkuk berkuah masak lemak cili api yang dikatakan berbau tahi ayam..Betulllllll mmg kuat bau tahi ayam ditepi mangkuk..Saya ketawa sekuat2nya … Dalam hati ha ha ha dia dah makan kuah lemak cili api tahi ayam…Nasib baik sy x makan lagi..Sambil ketawa sy mengeluarkan semua ketulan ayam dalam mangkuk tu utk kepastian..Sy menjelaskan pd nya “ Sy dah basuh bersih dan sy yg potong ayam tu..Mmg sy x pernah potong ayam sebelum ni..Jap sy cek ya..Sy yakin bersih sy basuh..Bukan sj bau hanyir xda.. bau tahi ayam jauh sekali lahhh x da masa basuh tadi..X tau lah kalau ayam tu yg terkincit masa di masak ” ..sy sambung ketawa lagi..

imagesDia mendekati sy yg sedang mencari2 mana punca bau tahi ayam…dgn muka terpinga-2 ex suami ..Terbit rasa kesian tp sy tetap ketawa ..(x dpt nak tahan rasa nak ketawa)..Belek punya belek semua ketulan daging ayam ..Sy x jumpa pun tahi ayam..

Ex suami kata “ yg awak cari kat daging peha dgn dada x jumpa lah tahi ayam..cari kat kawasan berak tu lah “…Sy pun cari..Jumpa 2 ketul bahagian bontot ayam…Ex Suami pun mengambilnya dan menunjukan part tu kat sy “ LAAAAAAAAA…… MANA TAK BAU TAIK AYAMNYA..TERUKNYA AWAKKKKK…..LUBANG BERAK AYAM, BONTOTNYA X DIBUANG..NAAAAaaaahhhhh  NI DIA TAHI AYAMNYA seketul ..” …

Bulat mata dan lopong mulut saya 2 minit kaku kejap..!! ..Lepas tu sy pegang ketulan yg ada tahi ayam tu..Sambil memeriksa sekali lagi, supaya lain kali sy lebih berhati2 menyiang ayam..Terkebil2  sy kejap..lepas tu sy  sambung ketawa sepuas2nya melihat tahi ayam..Bodohnya sy..Usus ..pedal semua sy buang sbb geli..tapi sekarang tahi ayam yg sy masak sekali…

Bila ingat memang sy akan ketawa sendiri dan sy akan menceritakan pengalaman2 saya ni kepada anak2 atau pekerja sy yg baru nak kawin..Memasak dan seni sebagai wanita ni x boleh buat main dek oii…!!

Bab memasak ni jika dibandingkan sy jauh lebih expert dari zaman muda2 dulu..Ada lagi  kisah lucu sy, kawan2 seangkatan usia sy ttg memasak juga , oiiiii macam2..Ada yg x reti buat air milo. Di rebusnya dgn tin milo sekali..Macam2 story..yg tipu laki kononya dia masak walhal pegi kedai beli ..Teperangkap dek suaminya , menangis2 dia kena maki dek laki kerana suaminya rasa tertipu..Semua tu pengajaran bagi sy..

Sy sgt berhajat untuk memperbaiki skill memasak sejak dulu lagi .. Sy nak masak pelbagai menu.. Kalau salah sy akan cuba lagi . Bagi sy itu normal R & D..

Kini SY NAK PUJI DIRI SENDIRI LAH ..ha ha ha ( muka x malu..Masuk bakul angkat sendiri..)..Sy sangat mahir dan cekap kedapur dan merancang majlis. ( Kalau tetamu 200 kebawah sy akan masak sendiri tanpa catering )..Lauk pauk dan desert sekali..Rumah sy lengkap dengan keperluan mesin2 yg sy suka ( itu hobi sy ) dan pinggan mangkuk yg lengkap utk majlis dibawah 300 orang…Maaf yer sy bergurau je puji diri sendiri tu..!!.Resepi dan step sering sy tukar2 utk memudahkan kerja atau menyedapkan rasa masakan…

Sy relate kan memasak dgn kehidupan…Mana ada org sempurna kalau x belajar dari kesalahan. Yang penting x jemu berusaha utk memperbaiki..Bagi sy meskipun sekadar buat sambal belacan mesti ada skill utk membuat rasanya lebih sedap dn luar biasa..Sya makin agresif mencabar diri ..Sy cakap dengan diri sendiri..” Bila ada duit semua boleh beli tapi kesan buruknya ..Wujud malas sbb hidup makin mudah. Kemahiran xkan wujud atau otak makin tumpul ..

Dulu sy x pandai langsung buat kuih2 modern..Kalau sy buat biskut ex suami kata kalau baling kedinding , dinding yg pecah.. Sekarang sy buat biskut masuk mulut berderai hujung gigi. Kruuup kraaaapp …Sya suka sangat hasil dari sy mencabar diri.

Sy masak banyak2..Adakalanya sy x makan pun ..Sy sedekah pada keluarga terdekat ..Semua terkejut dan ada juga x percaya kebolehan sy..Jika dulu sy tahu buat cokodok jerr.. Sekarang sy boleh buat roti..chez kek..macam2 lagi..

Pantun untuk hari ni sy tujukan untuk diri sy …dan anda yg x pandai masak ( sekadar hiburan je maaf ye kalau sy terkasar bahasa menulis..)

downloadKanak2 bermain congkak
Main congkak batang durian
Dulu sy x pandai masak
Sekarang ..?? 1000 menu pun x heran

Sering sy cerita kisah sy ni kat anak2 saya terutamanya perempuan.., Sebagai bahan gurauan sambil mendidik anak2..Sy x tunjuk sy sempurna semua dan sy mengaku kesalahan diri ni.. x malu nak cerita ..Sebagai iktibar dan sy memang tak sempurna pun ..sy cakap kat anak2 ..Hantaran nak mahal2..!! Nak suami super perfect, Kaya ..Hensem, berugama, penyayang..aduh macam kita ni bagus sangat lah kononnya..

Bila sy tanya berapa soalan

1: Berapa menu kamu pandai masak nak layan deria rasa suami nanti..?? He he..telor goreng pun xpandai…Jadi kalau diri x sempurna jangan harap suami akan sempurnakan kita..

2: Ugama lengkap x kat dada ni..?? Buat benteng sabar..Berkasih sayang..mendidik ..menampung kekurangan pasangan dan bakal anak2 yg akan lahir.?? Gelora badai kawin bukan sikit..Bercinta lain dan kawin nanti lain pulak rasanya..Pergi kursus kawin sbb nak lulus nikah je..Nikah lulus masa kawin semua gagal sbb tak praktiskan ilmu..!!.

Kawin nak ala2 mat saleh ala2 dalam garden. Bertempah semua habis2an..Puluh ribu nak menjayakan majlis..Menguruskan berbulan2.. Lepas kawin 2 hari je bercerai sbb masing2 x puas hati…

3: lelaki ni cintanya bermusim. Awal kawin musimnya lelaki suka kecantikan fizikal..2 tahun kawin musim dia nak anak..3 TAHUN KAWIN DIA MULA MEEL NAK LAIN2 PULAK..SEBELUM MEEL TU WANITA HARUS SIAP..Sekolah pandai mana sekali pun wanita kena tahu jaga deria rasa lelaki ..Cinta x bertahan dek kerana fizikal jer..Lelaki lama2 akan bosan dan nak kepada ciri2 wanita yg lengkap seni kemahirannya. Sama macam kita berkehendak kepada lelaki yg banyak kemahiran utk melengkapi hidup kita..

Pesanan hikmah ni sy leterkan utk anak2 sy..

 

10 Comments

  • niezah hadi

    Sgt betul ckp puan nier.saya sokong sgt.saya ckp benda yg sama Kat anak dara saya.nak jadi wanita solehah n ibu yg baik byk cabaran nyer… Terutamanya zaman skrg ni

  • afidah

    Puan…sampai harini saya masih pakai pengukus letrik yg saya dpt masa cabutan bertuah utk agen st anjuran puan dulu.sekarang bila dah ada anak2 semakin kerap diguna.asyik membaking aje..kek buah kukus.apam susu.puding roti..setiap kali guna mesti teringat kat puan..

  • mz

    puan,ms sy kecil2 mak syg mmg garang lg sy anak perempuan sorang.kn bljr ilmu rumah tangga,belajar masak,mengemas and mcm2.mak ckp bljr pandai sampai universiti kalau hal rumahtangga tak pandai uruskan malu dgn suami.hrp pelajaran and rupa je.rugi suami byr hantaran tinggi2.alhamdulilah ajaran mak sy tu mmg berkesan sampai sy dh berkahwin.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!