• Petua Bonda,  Umum

    Rawat Bentan..

    Wanita muda zaman sekarang x tahu pantang sebb mak nya juga x berpantang.. Atau mereka sendiri x berpantang.. Bila bentan susah nak ubat.. Bentan ni serta merta jadi atau kesan panjang makan badan wanita.. Proses bersalin bukan perkara main macam kita berak..!!.. Kalau x jaga betul, makan badan.. sbb tu sy lihat kesan buruk pd ramai wanita yg sy kaji sejak ukur sy 12 tahun.!!. Yg cepat kesan bentan ialah kancing gigi.. menggigil.. pening.. pengsan.. tumpah darah.. sendi sakit. Berpanjangan.. macam bisa sendi mencucuk 2.. badan x kuàt.. darah lambat kering dn berbau.. gila meroyan.. Akar belimbing buluh diambil pd tengahari jumaat.. dan kalau tau lanjut buka blog sy bahagian…

  • Bicara Bonda,  Umum

    Menafaat Susu Kambing..

    Kali ni sy nak stori ttg susu kambing.. Apa perbezaan susu kambing dengan susu lembu ni..?? Sedikit info ttg mengamalkan susu dan usia berapa seeloknya kita minum.. Sebenarnya para saintis dah lama tahu susu x elok dimakan selepas kita berusia 18 tahun..!! Media sebenarnya menyatakan kalsium datang dri susu.. Utk mendapatkan kalsium terbaik ialah dgn makan daging atau sumber protein.. Pakar tulang menyatakan pada sy sebenarnya susu hanya elok diamalkan selepas lahir sehingga 18 tahun sahaja.. Info ttg Susu Kambing – Paling hampir dengan susu ibu (minuman terbaik di dunia selepas susu ibu).. – Para Nabi meminum susu kambing dan membela kambing (membela dan meminum susu kambing adalah sunnah).. –…

  • Biodata Bonda,  Umum

    Teguran pd anak2..

    Sy ibu x sempurna ..!!.. Tapi sy percaya sy dn ibu2 yg lain merupakan anugerah yg terbaik utk anak2nya.. Ayat 2 sindiran sy pd anak2 dn x cukup membebel sy sms PENDEK TAPI SEDAP MAKSUDNYA.. DIULANGI BACA.. SUPAYA LEKAT DI HATI. . “Setiap orang di dunia ini adalah seorang tamu. Duit atau hartanya adalah pinjaman. Tamu itu pastilah akan pergi, cepat atau lambat, dan pinjaman itu haruslah dikembalikan”.. Hidupnya hati kerana agamanya.. Matinya hati bila dia “Hidup berkiblatkan dunia kerana darjat dn hartanya, lebih menyedihkan menjaga internate dn glamer melebihi dia menjaga talian dgn Allah dn keluarganya”.. Menghidupkan kembali agama berarti menghidupkan suatu bangsa. Hidupnya agama bererti cahaya kehidupan.. Seseorang…

  • Biodata Bonda,  Umum

    Tips Mengandung dn Melahirkan : Part 2

    Jam 2am tanda2 sakit melahirkan makin ketara, masa tu sy di kampung Palong 7, sy sendirian balik kampung, ha ha degil drive sendiri dalam keadaan sarat.. “Alamak masa ni lah nak mengada xkan nak bersalin pulak tengah malam.. satu hal nak gerak Mak sy ke atau x ni dah 1 perkara lagi menyusahkan Mak”.. Mak sy sejak awal risau sy mengandung katanya tua sangat.. ha ha ha sy senang brgurau, dan sy jawab ejekan mak sy tu “malu tapi mau namanya ni Mak.. dh mengandung mak, ada juga bapaknya pun”. Mmg sy jenis terima positif kalau kena dgn fakta.. Adik sy menyahut “Baru betul mak Pengasas Sendayu Tinggi subur diusia…

  • Umum

    Banyak orang muflis…

    Panjang umur, banyak berjalan, banyak kawan.. Banyak pengalaman..Itulah perjalanan orang yang sudah berusia..Ramai orang bertanya macam mana saya boleh kaya, ada 8 tips: Kejam pada diri sendiri.. Perancangan hidup saya bermula dari 18 tahun untuk jangkaan 5..15..30tahun.. Ada 3 simpanan yang berasingan.. Boleh usik.. Semi usik .. Jangan usik.. Jangan amal slogan “biar papa asal bergaya”. Berpegang pada islam dan jangan tipu orang.. Jangan terlalu ikuti fesyen..  Jangan terpengaruh dengan luxury keduniaan.. Prinsip hidup kena jelas. Punca muflis Kredit kad Suka baca majalah fesyen dan hiburan Nafsu besar dan suka menunjuk-nunjuk Duit kurang tapi belanja lebih Sayang dan terlalu percaya suami atau sayang isteri  sanggup guna nama untuk berhutang.. Bagi…

  • Umum

    Roti Putih..

    Bahan 1 330 gm air 3 sudu besar gula 3 sudu besar butter 3 sudu besar susu tepung 1 sudu kecil garam 2 sudu kecil yeast Bahan 2 400 gm tepung roti 100 gm tepung gandum Petua saya : Saya mengunakan mesin khas membuat roti yang ada setting masa- dan sekali dengan oven untuk membuat. Tetapi jika anda tidak ada mesin membuat roti seperti saya maka boleh membuatnya dengan mesin kek biasa untuk mengulinya. Cuma kena jaga masa dan kawal putaran mengikut step. Maaf ye..saya tidak ada tips dan cara menguli mengunakan tangan . kerana saya tidak mengunakan tangan.. Letakan Bahan 1 dan masukan bahan 2. Cara menguli – Mengambil…

  • Umum

    Selamat datang ke Blog Peribadi Saya

    Assallamualaikum dan salam sejahtera. Yang sangat saya hormati kepada semua tetamu yang sudi melawati Blog peribadi saya. Sebagai mukadimah pembuka bicara, dengan rasa rendah dirinya saya perkenalkan diri. Rozita Ibrahim bukan seorang yang cerdik pandai berkelulusan tinggi tahap cendiakawan atau pakar Profesional dalam sesuatu bidang. Jauh sekali diri ini mempunyai sebarang pengiktirafan pendidikan. Hidup saya hanyalah bersandarkan ilmu dari pengalaman, itulah universiti saya! Saya berusaha dengan tenaga empat kerat untuk melalui detik usia selagi masih bernyawa. Akal dan tenaga saya perah demi membina masa depan yang tak tahu penghujungnya. Saya merangsang kesungguhan jiwa mencari peluang sebagai bekalan untuk meneruskan kehidupan. Saya pernah melalui perceraian, kemiskinan dan tekanan hidup yang amat sukar.…

error: Content is protected !!