Biodata Bonda

Anak Mati Lemas…

6Beberapa gambar yang saya ambil baru-baru ini ( Mei 2014 ) antaranya beberapa lokasi yang banyak nostalgia untuk saya simpan sebagai kenangan. Surau ini masih wujud sama bentuknya dari dulu sampai sekarang. Lokasinya di hadapan kedai usang tempat keluarga saya menyewa yang sudah berusia lebih 45 tahun. Sewaktu musim menuai padi hasil padi dilonggokan disini untuk dijual. Lebih meriah ketika bulan puasa di zaman kanak-kanak ramainya orang menjual air batu ( harga 10 sen dipotong dengan gergaji ) yang ditutup dengan sekam padi. 5

Kunci air ini menyimpan banyak sejarahnya. Sewaktu musim hujan di zaman kanak-kanak saya akan menangkap ikan mengunakan ‘ tangkoi ‘ yang dibuat dari buluh dan jaring ikan. Banyak ikan sepat dan udang disini.Dugaan paling berat ialah anak ke2 saya mati lemas diparit ini. Masa tu saya mengandung anak ke 4. Usia kandungan ketika itu baru 2 bulan.

Dia anak kedua dan adik kepada Yati. Jika masih hidup umurnya berusia 31 tahun. Hampir 36 jam mencari mayat , basikal arwah ditemui di kunci air ini dan mayatnya ditemui hampir dengan laut dibawa dek arus air parit. Arwah bernama Nuraini berumur 11 tahun ( sukar bercakap dan difahami , pemahamannya dan sikapnya seperti kanak-kanak 4 tahun ) ..Arwah mengalami kecacatannya akibat dari demam panas dan kerap sawan. Doktor sahkan dia lumpuh dan otaknya lemah. Izin Allah atas ikhtiar saya berubat dia boleh berjalan semasa umurnya hampir 4 tahun .Mungkin salah satu sebab akibat kurang zat akibat kemiskinan saya berikan dia air sirap menjadikan anak ini mendapat kecacatan.

Anak syurga jelas Allah tunjukkan..!! Jenazahnya yang diangkat dari lumpur, TIDAK KERAS ..TIDAK BUSUK..TIDAK KEMBUNG..LEMBUT SEPERTI BARU MATI.. Saya trauma selama 6 tahun tidak boleh melihat sungai atau parit. SAYA BERMIMPI 6 bulan sebelum kematiannya Arwah jatuh didalam air berwarna biru. Saya lihat keadaannya dalam mimpi tu dia terkejut dan terus tidur lena tak menampakan yang dia sakit kelemasan. Saya takut dan harap ia sekadar mimpi. Rupanya ia jadi kenyataan

Anak ini meninggalkan saya 5 tahun sebelum Sendayu Tinggi dikenali.. Saya menangis dan semangat jadi lemah. Saya lawan kesedihan dan beri semangat pada diri sendiri Demi anak yg dalam kandungan saya kena teruskan apa yang ada. Yang dah pergi tak akan kembali.

Ajim Kecik

Kini anak dalam kandungan itu sudah berusia 18 tahun . Aiman Hazeem.

2 Comments

  • Alonzo

    For those who are exercising for the first, it is proposed to perform the program gently.
    Nokia Sports Tracker measures calories burned, your altitude and your average speed as it does this.

    It is difficult to consume enough protein in food alone for you to get the total benefit out of your fitness routine.
    Maybe you’ve been avoiding some of these foods because you know they
    cause you to have heartburn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!